Kultursaloner

Kultursaloner

5. febr.: Tomorrow’s Child: Din gamle computer bliver til kunst. Opera, performance, installationskunst.

Jill Sigman, Line Tjørnhøj, Kristin Norderval & Elisabeth Færoy Lund i samarbejde mellem TONE, Move‘n Act, Katapult, FO Aarhus og Aarhus Scenekunstcenter.

 

Vi lever i en tid, hvor teknologi er et forbrugsgode, men også en kilde til store mængder svært nedbrydeligt affald. Især lige efter jul, hvor mange har fået nye teknologiske vidundere i hjemmet. Ny fladskærm, ny computer, ny telefon og ny iPod. Samtidig skiller vi os af med det gamle skrammel og gerne på gaden til storskrald. Men i januar arbejdede Jill Sigman, en kunstner fra New York, på Godsbanens Åbne Scene. Hun genbrugte skraldet og byggede en kunstinstallation kaldet Hut #9 af den teknologiske overflod, som aarhusianerne smider på gaden. Med Go-Pro kamera i panden blev hendes søgen efter teknologisk skrald i de aarhusianske gader streamet. Skraldet blev til en skat i Jill Sigmans hænder og byggedes til en Hut, hvor hun inviterede på te, en snak om kunsten og fremtiden.

Hvis man afleverede en iPod, walkman, radio med indtalte historier, blev de en del af kunstværket. For i installationen boede også komponisten Line Tjørnhøjs værk Tomorrow’s Child. En opera spillet på cello og elektroniske instrumenter, der samlede og lavede ny lyd ud af de lyde, der blev doneret til værket. Line Tjørnhøj var initiativtager og kunstnerisk leder af projektet.  Line Tjørnhøj sagde selv: ”Samtidig med at mennesker i verden søger ly for krig, sult og klimakatastrofer producerer vi større og større mængder teknologi – skrald - som smides væk og øger problemerne for fremtidens børn. Vi gør det mod bedre vidende!” 

Line var inspireret af de store flygtningelandsbyer med mennesker ingen vil have, der bor i en by af skrald og affald fra de rige i samfundet og som huser mennesker på flugt. Skraldet giver ly og lidt tryghed i en ellers kaotisk verden. Derfor hed projektet Tomorrow’s Child, fordi det giver ly til kunsten og forhåbentlig henleder tankerne på, hvad det er vi tilbyder fremtidens børn. 

 

PRAKTISK INFO:

5. febr. Forestilling/debat kl. 16.30, Åbne Scene, Godsbanen. Arrangementet er gratis.

20. januar – 2. februar 2014: Donation af teknologisk skrald efter aftale.

30., og 31. januar, 1., 2., 5., 6. og 7. februar 2014: Installationen var åben kl. 14.00 - 17.30 & koncert kl. 15.30.

Sprog: Engelsk, norsk og dansk

 

HVEM          

Installation og performance: Jill Sigman(USA)

Komponist: Line Tjørnhøj

Performere: Sopran Kristin Norderval(N), cellist Sofia Lind Pedersen og  performancekunstner Elisabeth Færoy Lund(N).

Lysdesigner: Troels Primdahl

Lyddesigner: Henrik Winther Hansen

Produktionsledelse: 1:1 Produktion

Producent: TONE

 

SAMARBEJDSPARTNERE

Kvindemuseet i Danmark (værkudvikling, Aarhus)

Det Jyske Musikkonservatorium v. Henrik Winther Hansen – Lyd- og binaural teknik

SNYK (projektkonsulent og pr-partner) - http://www.snyk.dk

Edition*S (projektkonsulent) - http://www.edition-s.dk

Åbne Scene – Godsbanen, Aarhus.

Fornaes Shipbreaking - http://www.fornaes.dk

Aarhus Scenekunstcenter, Aarhus Litteraturcenter og Aarhus Billedkunstcenter

Tomorrow’s Child er støttet af Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje, Kulturkontakt Nords Kultur- og kunstprogram, Dansk Skuespillerforbund, Dansk komponistforening og Åbne Scene, Godsbanen. Tomorrow’s Child på Facebook https://www.facebook.com/ToneKunstogKomposition

 

Tirsdag d. 25.2. kl. 16-17.30: DEN LEVENDE OG OPLEVENDE KROP- i skabende processer, på scenen - og ude i verden. I denne kultursalon blev der sat fokus på kroppen. To fysiske scenekunstnere satte filosof og fysioterapeut Jens Olesen stævne til en snak og undren om oplevelsen og opfattelsen af kroppen - på scenen og i tiden. For tiden bliver kroppen nemt opfattet som et objekt vi kan forme, skal træne, skal tage os af; men hvor er den levende krop henne: Den sansende, følende, erindrende, fornemmende krop? Og hvordan er kropsoplevelsen i scenekunsten? Hvordan er den for spillerne og for publikum? Hvad er krop? Fysik, sanser, følelser, kropsbevidsthed? Hvad betyder det, hvordan vi opfatter kroppen? Hvad betyder det for mødet mellem scenekunstner og publikum - og for mødet mellem mennesker generelt? Hvordan bliver publikums kroppe påvirkede af kroppene på scenen? Jens Olesen fortalte bl.a. om kropsfænomenologi og spejlneuroner og de to fysiske skuespillere og kropsbehandlere, Tiia Kotkas og Marie Louise Maegaard, delte deres erfaringer med kroppen i skabende processer og på scenen. Undervejs blev publikum inviteret til at deltage i debatten og til enkle sanseøvelser.