Min elskede narkoman - Udstilling

Min elskede narkoman - Udstilling

13. jan. til 24. februar i Kulturhus Bunkeren.

Leah Robb har udstillet Min Elskede Narkoman på Gallopperiet få meter fra Christianias Pusher St, og på Vesterbro, tæt på Istedgades hårde narkocentral og på et Herberg, hvor mange har oplevet afhængighedens ødelæggende kraft. I efteråret 2023 udstillede hun i en container direkte placeret i Pusher Street. Hun var pårørende til en ven, der tog et tilbagefald i sit heroinmisbrug efter han var kommet til at betyde (for) meget for hende. Hun har lært så meget om afhængighed og udfordringerne, de pårørende bliver udsat for.

”Det vender op og ned på ens verden - det er som at komme ind i en tåge, som at drukne i et hav, som om du er i en hvirvelvind af forvirring. Og så spørger du dig selv, om du har nogle afhængigheder, og hvorfor du får dem?” - siger Leah Robb. ”Jeg har været med i en gruppe, der forsøger at finde løsninger på den åbne stofscene på Vesterbro. Jeg er den eneste, der foreslår en større indsats, til at hjælpe folk ud af misbruget, og jeg er den eneste, der udtrykte omsorg for den pårørende, der oftest ønsker deres misbruger fri. Min udstilling hjælper til at bringe disse emner, spørgsmål og udfordringer helt ind i hjertet, hvor dialogen helst skal tages.”

I forbindelse med udstillingen af værkerne vil der være foredrag og samtale-kredse om stofmisbrug. Udstillingen involverer også publikum, der opfordres til at skrive og tegne noget som en del af deres besøg.

Målgruppen for udstillingen er, udover almindeligt kunstinteresserede, skoleklasser, lærere, socialmedarbejdere, politikere, psykologer, psykiatere, politiet, pårørende og afhængige i behandling samt præster og andre, der arbejder med udsatte mennesker.

Udstillingen indeholder både værker på lærred, skulpturer, installation, lyd, tekst, interaktion og en labyrint, man som publikum vandrer igennem. På den måde taler udstillingen til langt mere end vores visuelle sans, og lader de besøgende møde de forskelligartede følelser, problemstillinger og oplevelser, som afhængighed kan medføre både for stofbrugerne og deres pårørende.

Under udstillingsperioderne vil være en række gratis foredrag med efterfølgende samtalegruppe, og to koncerter. Her er ønsket at åbne op for en dialog om, hvad afhængighed gør - både ved hjernen, familien og det omgivende samfund. Der inviteres også foredragsholdere ind, der har haft berøring med eller arbejder i psykiatrien, da psykisk sygdom og afhængighed ofte går hånd i hånd.

Min Elskede Narkoman er inspireret af en personlig oplevelse af at se en kær ven tage et tilbagefald i sit stofmisbrug. Udstillingen giver gæster et indblik i hvordan det føles at se én man elsker blive fanget i afhængighed. Vi undgår ikke at blive tilbudt både alkohol og andre mere eller mindre skadelige rusmidler. Leah Robbs håb er, at udstillingen og de tilknyttede begivenheder vil inspirere alle, og støtte især unge mennesker i at træffe informerede valg og derved undgå at skade sig selv unødvendigt.

 

13. jan.: Alle velkomne (tilmelding ikke nødvendig).  

Udstillingen åbner med velkomsttale af Leah Robb, samt drinks og snacks.

Fremvisning af Leah Robbs video, ”Min Elsksede Narkoman” (7min).

Fremvisning af Dennis Engels video, ”Vejen til Frihed” (20min).

Valgfrit: Skriv og tegn din respons til emnerne.

 

20. jan.: Alle velkomne. (tilmelding ikke nødvendig).

Leah Robb - Introduktion til udstillingen og debatten.

Oplæg fra Emma, der tidl. har været igennem selvvalgt psykiatrisk indlæggelse og fra Olga Runciman, der fortalte om sin rejse fra at væres psykiatrisk sygeplejerske til selv at blive mere eller mindre tvangsindlagt med skizofreni.

Frokost pause og derefter spørgsmål og debat.

Udtalelse fra en deltager:

‘Min elskede narkoman’ er en barsk, men vigtig udstilling. Man fornemmer narkomanens afhængighed og føler de pårørendes frustration. Det er en udstilling, man ikke kan undgå at blive stærkt berørt af. Olgas historie var skræmmende og tankevækkende. Den bør mane til eftertanke hos læger og behandlere. Det gjorde den i den grad hos undertegnede.”

Marianne Ravnsbæk Eskildsen

 

 

26. jan. kl. 9-13:30: Forbeholdt skoleklasser.

Vælg tid i Doodlekalenderen: https://doodle.com/bp/leahrobb/min-elskede-narkoman---udstilling-i-kulturhus-bunkeren.

Intro til udstillingen. Dialog vandring i grupper sammen med Mathias, Peter og Leah. Se Dennis Engels interview ”Vejen til Frihed” om sin rejse ud af et stofmisbrug.

Vi hører fra Peter Mariegaard og Mathias Mariegaard. Mathias er kendt for, sammen med sin ven Markus Meldgaard, at have påbegyndt en vandring fra Aalborg til Sydafrika for at finde sig selv efter et liv i et stofmisbrug. Mathias' far Peter var selv i et stofmisbrug og måtte opleve at se sin søn gå samme vej. Far og søn vil fortælle om deres oplevelser, uden på nogen måde at glamourisere det at være påvirket. Peter er nu misbrugskonsulent og eleverne vil have mulighed for at gå rundt i grupper og se udstillingen sammen med en af os. Kunst bliver en slags fælles 3. at fortælle ud fra.

Valgfrit: Skriv og tegn din respons til emnerne.

 

27. jan.: Åbent for alle.

Tilmeld jer på Doodlekalenderen: https://doodle.com/bp/leahrobb/min-elskede-narkoman---udstilling-i-kulturhus-bunkeren

Ankomst og intro til udstillingen. Dialogvandring i grupper. Se Dennis Engels interview ”Vejen til Frihed” om hans vej ud af et stofmisbrug. Valgfrit: Skriv og tegn din respons til emnerne.

 

2. feb. 9-13:30: Forbeholdt skoleklasser.

Vælg tid i Doodlekalenderen: https://doodle.com/bp/leahrobb/min-elskede-narkoman---udstilling-i-kulturhus-bunkeren.

Peter Mariegaard fortæller om sit liv som far og stofmisbruger. Mathias Mariegaard fortæller om udfordringerne derhjemme med en far i et misbrug, og hvad det førte til. Peter fortæller hvordan det var som clean at se sin egen søn gå samme vej.

Vi deles op i grupper og går en tur igennem udstillingen.

Far og søn fortæller videre om udfordringerne de mødte under rehabilitering og mødet på den anden side af afhængighed. (I tilfælde af, at Mathias’ ven Marcus som vandrede fra Aalborg til Malaga med ham også kommer, vil de sammen fortælle om deres rehabiliterings oplevelser efterfulgt af muligheden for at stille spørgsmål.


Leah Robb er oprindeligt fra Skotland, hvor hun blev uddannet som kunstner ved Duncan of Jordanstone College of Art.

 

Sted: Kulturhus Bunkeren, Olof Palmes Alle 11, Aarhus N.

Udstillingen støttes af FO-Aarhus' debatpulje.

Min Elskede Narkoman/My Beloved Addict - YouTube

Jeg har brug for hjælp - Vi må snakke om stofafhængighed - YouTube

Fra Container i Pusher Street til Kulturhus i Aarhus - Min Elskede Narkoman