Aarhus festuge

Århus Festuge - Kasernen

I et samarbejde mellem de Æstetiske fag v. Århus Universitet, Danseværket og FO-Århus vil følgende forestillinger blive arrangeret og finde sted på Kasernescenen:

- 31. aug. og  1. sept. kl.19.30: ”Finks” , v. LENI BASSO  japansk danseensemble (302 deltagere)

- 29. og 30. aug.  kl.19.30: “Chinese Bastard” med EOLIPILE (Taiwan) (329 deltagere)

- 4.-5. og 6. sept. kl. 19.30: ”Bye Bye: Phantom” med GEKIDAN KAITAISHA (Japan) (296 deltagere)

 

Før forestillingerne vil hver af de ovennævnte grupper tilbyde enten en ”master class”, en arbejdsdemonstration eller en workshop af ca. 2-3 timers varighed. Arbejds-demonstrationerne vil munde ud i en samtale med publikum.

Leni-Basso er en japansk dansegruppe, der har eksisteret siden 1994. Under ledelse af Akiko Kitamura, der både koreograferer og instruerer, har de i den tid eksperimenteret med, og udviklet sig gennem multi-media teater. Ud af dette, er der kommet en række forestillinger af høj teknisk og kunstnerisk kvalitet. I centrum for Leni-Bassos danseforestillinger, er ønsket om at give publikum en oplevelse med alle sanser, gennem imponerende lyssætning, computergrafik, lydunivers og arbejde med rum.

Deres performance ”Finks”, beskæftiger sig tematisk med orden / kaos, opbygning / nedbrydning, balance / ubalance.  I interaktion med publikum folder ”Finks” sig ud – først i intense, afbrudte, hurtige og voldsomme bevægelser, der leder tanken hen på kampsport, siden i mere forfinede og strømmende bevægelser. Alt udført med ultimativt, japansk sans for præcision og æstetik.

Den taiwanesiske koreograf LinYaung Shang og hans kompagni Eolipile leverer i forestillingen ”Chinese Bastard” en stærk, forunderlig og moderne fortælling om det personificerede møde mellem østlig og vestlig kultur, om den rigdom og den kompleksitet, der hører med til at leve i selvvalgt eksil. I krydsfeltet mellem adskillige discipliner placerer stykket sig centralt i debatten om internationalisering af kunstneriske udtryksformer og af modsætningsforholdet mellem tradition og modernitet.

To flytbare skærme på scenen udgør det centrale, scenografiske element og skærmene har dobbelt funktion: Dels bruges de til projiceringer, dels deler de scenen op og skaber flere forskellige rum til de to dansere.

 

Gekidan Kaitaisha: ”Bye-Bye: Phantom”:

Gekidan Kaitaisha oversættes på dansk til ’Dekonstruktionens Teater’, og har til dagligt hjemme i Tokyo. Under ledelse af Shinjin Shimizu, har gruppen gennem15 år skabt performance, inspireret af forskellige stilarter såsom noh og butoh. Deres stil er rå og provokerende. Gennem arbejdet med at kombinere politiske temaer og filosofiske koncepter, med moderne bevægelse, absurd tekst, medier og design, skaber de en koncentreret og intens teateroplevelse. Kritik rejses af det moderne samfund, gennem spørgsmål om krig, racisme, kønsdiskrimination, seksuelt hykleri og politisk forstillelse.   

I stykket snubler en kvinde ind på scenen iført hvid trikot og badehætte. Hendes krop synes at kvæles i hendes egne bevægelser. Mennesker fra en tilsyneladende arkaisk periode ligger på lur rundt om ildens vogter. De venter på en chance for at hugge de glødende kul fra ham. En mager, halvnøgen kvinde ryster og vibrerer i mentalt fravær. På randen af fysisk kollaps. Disse menneskevæsner er beboere i en verden, hvor overlevelse er eneste regel. De virker nedbrudte eller nedbrydelige. Som var de kunstigt fremstillede væsner med forkert programmering. Nådesløst langsomt og med konstant gentagelse hamrer dette alarmerende mareridt.