Sculpture by the sea

Sculpture by the Sea

Aarhus Bugtens strande lagde i sommeren 2011 igen sand, græs og skov til den verdensberømte skulpturudstilling Sculpture by the Sea, da den tre kilometer lange kyststrækning fra Tangkrogen til Ballehage endnu engang blev omdannet til en kæmpe udendørs kunstudstilling.

Denne sommer kunne publikum se en endnu mere fantastisk udgave af Sculpture by the Sea Aarhus med 65 nye, internationale skulpturer af kunstnere fra 22 lande, og i år var der i tilknytning til Sculpture by the Sea en lang række aktiviteter for alle, blandt andet foredrag og omvisninger for både store og små.

Hver lørdag og søndag blev tilbudt offentlige omvisninger for alle, ligesom det var muligt at deltage i kortere familieomvisninger særligt målrettet familier med børn. Desuden blev tilbudt private omvisninger for grupper.

 

6. juni

Artists Walk and Talk

Organisationen bag Sculpture By The Sea i Aarhus og FO-Aarhus bød velkommen til dette arrangement med de to australske kunstnere Nick Horn og Bjorn Goodwin. Sammen introducerede de to kunstnere publikum til Sculpture by the Sea og efterfølgende tog folk med ud på udstillingen. Her talte de to kunstnere om udvalgte værker og fortalte om deres egne erfaringer med Sculpture by the Sea. Både Nick Horn og Bjorn Goodwin har udstillet flere gange på Sculpture by the Sea i Australien, ligesom Bjorn Goodwin var med på Sculpture by the Sea i Aarhus i 2009.

 

7. juni

Formidling af skulpturer v/Adrian Lloyd Hughes

Når værten for DR kulturkanalens program ”Kunstquiz”, Adrian Lloyd Hughes, imiterer personer fra danske malerier og skulpturer på sin egen helt ukrukkede, morsomme facon, er det svært at lade være med at vride sig af grin. Lloyd Hughes gør nemlig sit arbejde godt: dels er han i stand til at lede aftenens deltagere på rette spor, så de kan gætte værket hurtigt, dels formår han at vække seernes interesse for værket og kunstneren. Med programmet ”Kunstquiz” har Lloyd Hughes og holdet bag formået at forny det oprindelige programkoncept (som blandt andre Per Arnoldi og Jens Jørgen Thorsen var en del af), men de har også givet formidlingen af kunsten et tiltrængt kærligt skub. På Tangkrogen fortalte Lloyd Hughes om formidlingen af kunsten i TV, og viste eksempler på sine imitationer.

Adrian Lloyd Hughes blev født i Wales i 1962. Han er uddannet journalist og har efter endt uddannelse arbejdet for både DR, TV2 og TV3. På radioen var han en fremragende vært på programmet ”Alle tiders Historie” og på TV har han især gjort sig bemærket som en særdeles kompetent og karismatisk vært på kulturprogrammet ”Smagsdommerne” og ”Kunstquiz”.

Adrian Lloyd Hughes modtog i 2004 DR Kulturs Sprogpris

 

14. juni

Fra Thorvaldsen til Sculpture by the Sea - Kunsten at forstå skulpturer

Den tidligere professor ved kunstakademiet, billedhugger Morten Stræde, besøgte Sculpture by the Sea Aarhus og gav publikum indblik i skulpturens spændende verden.

”Kig grundigt på skulpturen, hvad falder dig ind? Hvad kan du få ud af skulpturen? Snak med nogen om det, du oplever. Det er ikke kunstnerens svar, du skal lede efter, snarere hvad du selv finder i skulpturen. En god skulptur er åben for fortolkning.”

Sådan sagde billedhugger Morten Stræde, da han skulle give et godt råd til de besøgende om, hvordan de fik mest ud af mødet de 65 skulpturer på Sculpture by the Sea Aarhus.

Morten Stræde har gennem flere år arbejdet med skulpturer. Han fortalte om skulpturens udvikling fra 1820’erne til i dag og om kunstformen, der altid har affødt offentlig debat – nemlig skulpturen.

”Skulpturer er den bedste og mest direkte måde at skabe offentlig debat på. Skulpturer indtager det offentlige rum, og når skulpturen står sammen med os, bliver folk tvunget til at forholde sig til kunst. På et kunstmuseum er folk indstillet på, at de skal se kunst, men det er de ikke nødvendigvis i det offentlige rum. Her træder skulptøren ind i folks tilværelse og siger: Nu skal I se… Jeg har tænkt på et eller andet. Hvad siger I til det!”, forklarer Morten Stræde og fortalte, at en skulptør må affinde sig med den offentlige debat og delte meninger omkring kunstværket.

 

Maleriet stjæler billedet

Trods skulpturens evne til at opildne den offentlige debatlyst, så ser billedkunstner Morten Stræde generelt ikke den store interesse for skulpturen som kunstform.

”Hvis 15 procent af den danske befolkning kan lide at komme på danske kunstmuseer, så er der måske 10 procent af dem, der interesserer sig for skulpturer. Skulpturer kildrer nogle andre steder end malerier gør. De kræver en masse nysgerrighed, og at man bevæger sig rundt om værket. Man skal ville skulpturer”, påpeger Morten Stræde og uddyber:

”Vi er blevet vænnet til, at maleri er kunst. Kunstens historie er maleriets historie, lyder det sågar i kunsthistoriske lærebøger. Men modsat maleriet er skulpturen bestandig, og den er det eneste kunst, vi har tilbage fra fortidige kulturer. Skulpturen er en tidskapsel, den er ligesom ravklumpen med insektet fanget indeni. Derfor er det ærgerligt, når man fjerner en skulptur fra byrummet, for så fjerner man en del af hukommelsen – en del af vores fælles erindring”, slutter han.

Morten Stræde er uddannet fra Kunstakademiet i København i 1985, og fra 1994-2003 var han professor samme sted. Hans skulpturer er placeret flere steder i landet og indgår i samlingen på mere end otte danske kunstmuseer, heriblandt ARoS Aarhus Kunstmuseum. Sidste år modtog han Thorvaldsen Medaljen, som er den højeste udmærkelse, Kunstakademiet tildeler billedkunstnere.

 

15. juni

Min kunst

I forbindelse med årets Sculpture By The Sea fik man også mulighed for at møde en af de kunstnere der leverede værk til udstillingen. Den anerkendte kunstner, Esben Klemann (født 1972) holdt et foredrag om den kunst, han skaber. Det var første gang Esben Klemann udstillede på Sculpture By The Sea, men det er langt fra en uerfaren billedkunstner man kunne møde på Tangkrogen. Klemann har således udstillet på en lang række danske museer og gallerier, ligesom han har udført udsmykningsopgaver i både ind- og udland. Om sin egen produktion siger Klemann blandt andet:

”Jeg forsøger at opretholde en vis fart i kunstproduktionen, da jeg bilder mig ind at kedsomhed under arbejdet er direkte aflæseligt i det færdige værk. Ligesom hvis man prøver at regne den for meget ud, er doven, frygtsom eller fantasiforladt”

Man kunne stille Esben Klemann spørgsmål undervejs, både om det værk han har skabt til udstillingen og til hans generelle produktion. Esben Klemann er født i 1972 og tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2002. Efter endt uddannelse har han blandt andet udstillet på Vejen Kunstmuseum, Århus Kunstbygning, Kunstforeningen Gl.strand, Nordjyllands Kunstmuseum og hos Galleri Martin Asbæk, ligseom han har deltaget i en række censurerede udstillinger, blandt andet Charlottenborgs Forårsudstilling. Klemann har endvidere modtaget forskellige legater, for eksempel Nationalmuseets jubilæumslegat samt støtte fra Statens Kunstfond.

 

17. juni

Mange gratis tilbud til handicappede

Stor fokus på at øge tilgængeligheden for handicappede på årets Sculpture by the Sea Aarhus.

 

19. juni

Fart over feltet ved Sculpture by the Sea Aarhus

Der blev spænet til den store guldmedalje, da 270 børn flankeret af hujende forældre søndag deltog i "Fri for Mobberi"-Børnestafetten på Tangkrogen.

 

21. juni

Med afsæt i og inddragelse af udvalgte skulpturer på Sculpture by the Sea, Aarhus 2011 fokuserede Nina- Bangsbo Dissing på forskellige dimensioner af ”At møde en skulptur”. Hvordan er skulpturen på samme tid en del af og et (mod)billede på samtidens visuelle kultur? Og hvordan anskuer vi rummet og tiden i forhold til skulpturen som tredimensionelt kunstværk? Når vi ser på skulpturen, udfordres vores blik og synsvinkel og ofte er oplevelsen af skulpturen forbundet med en sanselighed.

Nina inddrog sine erfaringer fra kunstformidling til børn og unge, (som ofte stiller helt andre og udfordrende krav til kunstformidlingen.) Værkeksemplerne fra dette års udstilling blev i oplægget brugt til at nuancere og konkretisere skulpturen mangfoldige udtryksforme samt at åbne for dialog med udgangspunkt i skulpturerne på Sculpture by the Sea.

Nina Bangsbo Dissing er Cand. mag. i Kunsthistorie og Visuel Kultur fra Aarhus Universitet. Hun er ansat som formidlingsmedarbejder og undervisningskoordinator med særligt fokus på Sculpture by the Sea ved Børnekulturhuset i Aarhus. Nina har blandt andet været med til at udvikle og skrive undervisningsmaterialet, og teksterne til Børnenes skulpturguide og vil igen i år, som i 2009 være omviser på Sculpture by the Sea for børn, unge og familier. Nina Bangsbo Dissing er endvidere tilknyttet FO-Aarhus som underviser i kunsthistorie og visuel kultur.

 

23. juni

Kom til Sankt Hans ved Sculpture by the Sea Aarhus

De mange flotte skulpturer kunne nydes i skæret fra en imponerende bålskulptur, da Sculpture by the Sea Aarhus torsdag dannede rammerne om en smuk Sankt Hans aften ved Tangkrogen.

 

23. juni

Vind med Vestas på Sculpture by the Sea Aarhus

Konkurrencen om at vinde en tur i en vindmølle, da Vestas torsdag bød på spændende vind-aktiviteter for børn på Tangkrogen.

 

24. juni

Kunsten at forstå skulpturer

Den tidligere professor ved kunstakademiet, billedhugger Morten Stræde, besøgte Sculpture by the Sea Aarhus og gav publikum indblik i skulpturens spændende verden.

 

27. juni

Man kunne stemme på sin favoritskulptur og være med i lodtrækningen om en rejse for 2 til Berlin.

Publikums favoritskulptur blev Keld Moseholms obelisk.