Aarhus festuge

Aarhus Festuge

Aarhus-samtalerne

29. august: Michael Kvium og Lone Frank om fejl i kunst og videnskab.

Noget af det værste, man kan få at vide, er, at man ligner et maleri af Michael Kvium. Ikke desto mindre formår de groteske repræsentanter for menneskearten, der befolker Kviums billedunivers, at fascinere, vække til eftertanke og fremkalde smil. Hvordan forholder kunstneren sig til menneskelig fejlbarlighed og æstetik i sit kunstneriske arbejde - i samtale med forfatter og videnskabsjournalist Lone Frank.

’Aarhussamtaler’ er Festugens og FO-Aarhus' bedste bud på at blive lidt klogere, når en vært inviterer en samtalepartner til at dykke ned i et emne, han eller hun har forstand på. Alle årets Aarhussamtaler forholdt sig på forskellige måder til Festugens tema ’Beautiful Mistakes’. Fællesnævneren for gæsterne var, at de ved, hvad de taler om, og de fik modspil af en jævnbyrdig vært. Publikum kunne med andre ord læne sig godt frem i stolen og nyde at blive lidt klogere

 

30. august: Topledere om fejl i branding.

Fire af verdens topchefer fra Google, Ferrari, Time Inc. og AT&T havde i årets festuge sagt ja til at fortælle om deres egne erfaringer med fejl i branding og innovation. Mamie Rheingold, Googles innovationsdirektør, fortalte om, hvad Googles aktive fejlpolitik går ud på, Matteo Sardi, Ferraris kommunikationschef, ved noget om, hvordan man bliver verdens stærkeste bilbrand uden at bruge en lire på markedsføring, David Polinchok, ny direktør for AT&T Media Lab, fortalte om laboratoriet, der gav verden tv’et, telefaxen, bredbånd og solceller, og endelig kunne Jason Anthony, seniorredaktør hos USA’s største bladudgiver Time Inc., løfte sløret for, hvordan man idéudvikler i en hårdt presset mediebranche.

Har verdens største brands råd til beautiful mistakes? Hvor dyre er de, og kan det betale sig? Man kunne få det bedste af Innovation Labs eksklusive NEXT-konference, da fire topledere fra Ferrari, Google, AT&T og Time Magazine stillede op til en fælles Aarhussamtale med Mads Thimmer som vært. (Samtalerne foregik på engelsk.)

 

"Det er helt unikt, at ledere fra nogle af verdens største brands stimler sammen til en snak om fejltagelser. Det siger noget om, at vi går en helt, helt ny tid i møde, hvor det er vigtigere med venner end med kunder, og hvor der faktisk hører fejl med i det hele billede af en troværdig virksomhed." – Mads Thimmer.

 

31. august: Howe Gelb (US) og Charlie Sexton (US) i samtale med mojo-journalist Andy Fyfe (UK) om fejl i musik.

 

Det er ikke tilfældigt, at man taler om tilfældets musik. Årets tema om ’Beautiful Mistakes’ havde en særdeles stærk klangbund i musikken. Man kunne opleve den amerikanske sanger og sangskriver Howe Gelb, som om nogen er mesteren i at opsøge ’happy accidents’, i selskab med Bob Dylans mangeårige kapelmester Charlie Sexton og MOJO-journalist Andrew Fyfe, da de satte ord på, hvad det er, der sker, når tilfældets musik spiller. I forlængelse af samtalen var der koncert med det spanske orkester A Band of Gypsies, der med flamencomusikken som våben satte musik på alt det, der bare ikke kan udtrykkes med ord.

 

2. september: Kathryn Schulz (US), verdens førende wronogolist, om fejl i det hele taget - i samtale med Lone Frank.

Med sin banebrydende bog ’Being Wrong’ fra 2010 gjorde journalisten og forfatteren Kathryn Schulz sig fortjent til titlen ”the world’s leading wrongologist”. Bogen er en vittig, øjenåbnede gennemgang af menneskehedens tendens til at tage fejl, når vi tror, vi har ret. New York Times skrev i sin anmeldelse:

 

“For most of us, errors are like cockroaches: we stomp them the moment we see them and then flush the corpse as fast as we can. […] But Schulz is the patient naturalist who carefully examines the nasty little miracles the rest of us so eagerly discard.” – Daniel Gilbert, New York Times

 

Samtalen foregik på engelsk.

 

Se alle samtalerne på dette link: http://aarhusfestuge.dk/DK/Festivaler/Festivaler.aspx?groupid=group77&SortBy=startdate&SortOrder=ASC

 

25.000 kr. til den gode filmidé (Aarhus Festuge)

Filmlab Aarhus og FO-Aarhus stod klar med Talentlab-prisen på 25.000 kr. til at føre den bedste, mest originale, absurde, farlige og umulige idé ud i livet.

Filmfestivalen Filmlab Aarhus, som fandt sted under Aarhus Festuge, efterlyste den gode idé og opfordrede filmtalenter på alle niveauer til at deltage. Den bedste idé blev sat i produktion med Talentlab-prisen på 25.000 kr., og den færdige vinderfilm fik premiere på festivalen foran publikum og professionelle branchefolk på udkig efter et nyt lysende filmtalent.

Til at bedømme idéerne havde Filmlab Aarhus hentet en international kapacitet i form af Barbara Morgan, der som leder og stifter af den velansete ’Austin Film Festival’ er ekspert i at spotte den gode historie.

 

Der var stillet følgende kriterier op for deltagelse i konkurrencen:

- Idéen skal forholde sig til Festugens tema ’Beautiful Mistakes’. 

- Idéen skal beskrives på maks. 1 side på engelsk og gerne med skitser og fotos + et kort cv.

- Filmen må maks. vare 10 minutter

 

Valget faldt på de to film- og medievidenskabsstuderende Trine Berg og Franz Bomberg fra henholdsvis Syddansk Universitet og Københavns Universitet. Deres film fortalte historien om ensomme Lukas på ni år, der en dag finder en ny ven med usædvanligt lange arme. Premiere var den 30. august, hvor instruktørerne var til stede og fortalte og svarede på spørgsmål.

"De har taget en enestående tilgang til temaet 'Beautiful Mistakes', og idéen med at fortælle historien med dukker tiltalte mig meget. Jeg følte virkelig, at forfatterne gav en meget rammende beskrivelse af den film, de har i tankerne, og jeg glæder mig meget til resultatet," sagde Barbara Morgan om vinderidéen.

 

Filmlab Aarhus bød på ca. 20 premierer på film af danske og udenlandske instruktører i løbet af Aarhus Festuge.

 

Om Filmlab Aarhus

Filmlab Aarhus satser på at udvikle filminstruktører på alle niveauer gennem udfordrende koncepter som f.eks. DOX:LAB og ’Aarhushistorier’. Det kommer der hvert år 20-30 nyskabende film ud af produceret specifikt til festivalen. Tidligere har blandt andre makkerparrene Jørgen Leth / Steffen Brandt og Søren Kragh-Jacobsen/Jo Nesbø lavet ’Aarhushistorier’, og i år deltager blandt andre Aarhustalenterne Jeppe Rønde og Kasper Bisgaard i DOX:LAB. Festivalen står stærkt forankret i filmbranchen med et kunstnerisk råd bestående af Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa, Rikke Lauridsen fra DR, Tine Fischer fra CPH:DOX og Festugedirektør Jens Folmer Jepsen.

Udendørs og indendørs restaurant

FO-Aarhus lagde både lokaler og gårdsplads til, da Festugen skulle bespise alle sine medarbejdere og medvirkende. Det foregik i og uden for Folkeoplysningens hus, ledet af resturant Mefisto.

 

Vil du høre mine forbløffende fotografier?

‘Skønne fejl … og andre lykketræf’ - et scenekunstprojekt

Teater C i samarbejde med Aarhus Festuge 2011, Ældre Sagen og FO-Aarhus

– af sceneinstruktør Isabelle Reynaud

 

10-15 ældre mennesker (mindst 75 år gamle) var fordelt i det offentlige rum i Aarhus midtby på allerede etablerede steder som bænke, den røde sofa, cafeer, abetrappen, ældrecenter osv. Hver af de ældre havde et fotoalbum med og inviterede to eller tre gæster, til at tage plads ved siden af sig. Han eller hun genfortalte ved hjælp af fotografierne i albummet deres liv med fokus på et fejltrin, en misforståelse, - en fejl, der forandrede deres liv eller i sidste ende blev et lykketræf.

Mødestederne blev indrettet med et stykke ensfarvet gulvtæppe og tidsspecifikke rekvisitter for at

indikere at det var her, borgerne havde mulighed for at møde Aarhus’ ældre generation i en familiær atmosfære, lytte til en fortælling om liv, død, Danmarkshistorie og et svineheld.

 

Hver fortælling havde en varighed på cirka 20 minutter, og hver af hovedpersonerne/eksperterne kunne have op til 25 gæster pr. dag. Fortællingerne kunne opleves hele festugen mellem kl. 12.00 og 21.00! Efterfølgende blev historierne optaget på en dokumentations-video.

 

Arrangementerne blev lavet for at få Aarhus' ældre generation på gaden og for at høre deres historier og få glæde af deres erfaringer. I Frankrig f.eks. er de ældre medborgere stadig meget mere integreret og synlige i samfundet, end de er i Danmark. De kan bidrage med deres visdom og her og der anstrengende konservatisme - frie sjæle, der ofte er modigere end os og som ikke længere er bundet af hverdagens trængsler. Ofte med skarp humor. Danskerne – i alle aldre - savner dem uden at vide det. Derfor hentedes de ældre ind i Aarhus Centrum, da pulsen var højest, nemlig i festugen!  Et reelt møde mellem flere generationer. Det vil gøre Danmark rigere og mere helstøbt!

 

Next Library i Aarhus Festuge - Konferenceprogram i Ridehuset

30. august:

11.15: Alfons Cornella, grundlægger og præsident, Infomania

Den residerende spanske mester i netværking med en global hær af rastløse hjerner, der respræsenterer de største nuværende brands.

 

11.45: Ted Howes, Fmr Ideo Global Lead, Energy Domain

Et forbløffende springvand af ideer og "no-bullshit", der engagerer sig i forretninger og vil styrke bæredygtighed og grøn produktion.

    

13.20: Matthias Hollwich, arkitekt/medgrundlægger af HWKN

Nøgle-NYC-netværker, frontløber, stifinder-arkitekt og pioner inden for levende teknologi.

    

13.50: Mark Bünger, research direktør, Lux Research

Indehaver af det bedste og mest velinformerede overblik over muligheder og perspektiver i det stigende marked vedr. “bio”.

   

15.05: Tom Uglow, kreativ direktør for Google & Youtube i Europa

Nye perspektiver og førstehånds-undervisning fra manden, som "sætter brand i" et af Googles (ekstremt) kreative Labs.

    

15.35: Matteo Sardi, direktør for Communications, Ferrari

Hvordan man bliver verdens mest værdifulde brand uden nogensinde at spendere en krone på reklamer.

    

18.30: Netværksmiddag på Früds Spiesehus

 

31. august:

10.10: Optræden

Vahakn Matossian, Art + Design Studio, London

En designpraksis, som har specialiseret sig i oplevelses-udforskning og opdagelse gennem leg.

 

10.30: David Polinchock, direktør, Media Lab AT AT&T Advanced ad Solutions

Forudvidende teknologisk akrobat, som har hjulpet firmaer som Disney, Nike, og selv Grateful Dead til at vinde på de seneste teknologiske opfindelser.

 

11.00: Clark Dodsworth, ejer af Osage Associates

Manden bag "EU’s tech take" og Philips’ seneste produkt-generation kom for at give impulser vedr. en du-baseret teknologisk fremtid.

 

11.40: Henrik Bennetsen, grundlægger af Ceo Katalabs

Al handel går digitalt. Henrik grundlagde Stanford’s Open Source Lab og kom for at give den virtuelle fremtid et forretningsskub.

 

13.05: Jake Dunagan, research direktør, Institute for the Future

Ledende futurist, der udforsker helbred, uddannelse, politik, design og andre aspekter af livet i den neurocentriske tidsalder.

 

13.35: Nicholas Nova, medgrundlægger af Lift Lab

En fritænkende opdagelsesrejsende i en ny digital virkelighed, Nicolas er førende ekspert i kortlægning af nye muligheder for teknologiske produkter.

 

14.45: Darren Murph, ledende redaktør, Engadget

Han har deltaget i teknologiske handelsshows over hele jorden og bedømt talløse opfindelser. Darren er nu i gang med at se på, hvad fremtiden bringer for forbrugere.

 

15.10: Jason Anthony, senior redaktør på Time Inc.

Kombinering af spil-mekanismer med indsigtsfulde nye medieapplicationer.