Verdensbilleder USA

VERDENSBILLEDER 4. JUNI: USA

- i samarbejde med Musikaftenskolen SÅMA

 

Målet var at bringe den storslåede stemning fra USA til Aarhus. At sætte byens gader, butikker,

torve og pladser i spil, så hele midtbyen strålede og emmede af amerikansk kultur, oplevelser,

handel, musik, koncerter og historie. Alle sanser blev bragt i spil, så den amerikanske

mangfoldighed og autenticitet kunne opleves, mærkes og føles på den ægte ”american way”.

 

”USA Festivalen” blev åbnet man. 3. juni, og tirs. 4. juni kulminerede eventen med

midnatsåbent i butikkerne, gode tilbud, koncerter samt et kæmpe festfyrværkeri kl. 24.00.

Byen summede i de 2 dage og specielt den 4. juni af liv og stemning, og byens rum bød

på masser af kulturelle, historiske og underholdende indslag for både store og små. Byens

gader og stræder var fyldt med forskellige amerikanske temaer, hvor de enkelte gader og kvarterer i City tematiserede over emner som eksempelvis ”Chinatown”, ”Las Vegas”, ”Rock ’n’ Roll”, ”Hollywood”, mv. Eventen var arrangeret af Aarhus City Forening i tæt samarbejde med byens gadeområder og butikkerne i City. Dertil kom diverse sponsorer og samarbejdspartnere, herunder Den Amerikanske Ambassade, amerikanske venskabsforeninger og andre relevante aktører med relation til USA. Eventen blev bakket op af Aarhus Kommune og borgmester Jacob Bundsgaard.

Se hele programmet på www.aarhus-city.dk

 

Programmet i Frederiksgade

FO-Aarhus’ Idébutik sammensatte et Woodstock-program: Three days of peace and music. Woodstock Festival blev første gang afholdt i 1969 og involverede en masse sex, stoffer og rock ‘n roll - plus en masse mudder - alt under mottoet: ‘three days of peace and music’. Dette markerede, at arrangementet ikke kun drejede sig om musik, men i lige så høj grad skulle virkeliggøre hippie-generationens fredelig sameksistens mennesker imellem. Fjenden var krig - i særdeleshed krigen i Vietnam, men også kampen for kvinders rettigheder. Således inkarnerede festivalen 1960’ernes hippie modkultur. Vi sammenfattede en række værdier og idealer omkring Woodstock Festivalen:

•                     Fællesskab

•                     Samhøringhed

•                     Mangfoldighed

•                     Kærlighed

 

Grundideen var at tolke Woodstock-værdierne i nutiden og gøre disse til samtalestof gennem en dag med musik, kunst og debat. Værdierne fællesskab, samhørighed og kærlighed udgjorde således rammen for dagen og blev udfoldet i en række debatarrangementer, musikalske og kunstneriske oplevelser, der skabte liv i Frederiksgade ved at åbne op for de tomme butikker og invitere byen til fest:

• Fællesskab - en glad og involverende dag med plads til alle, hvor folk kom hinanden ved og kulturel forskellighed blev omfavnet.

• Samhørighed - en dag, som bidrog til forståelse for andre og skabte tilhørsforhold til gaden.

• Kærlighed - en dag, som satte fokus på glæden ved andre - kys og kram.

Aktiviteterne var således i tråd med Gadeforeningens overordnede mål omkring at gøre Frederiksgade til en opholds- og oplevelsesgade, fremfor blot en passage. Resultatet var mange interessante, lærerige og tankevækkende oplevelser, inden for musikken, oplæggende og kunsten.

 

Konkrete aktiviteter

Idébutikken inddrog en række af byens kreative skoler og ungdomsskoler i forbindelse med projektet. Blandt andet fik vi Aarhus Produktionsskole til at lave omkring 500 meter vimpler, der skabte den rette hippie-stemning i gaden. Yderligere fik vi ‘Ung i Aarhus’ til at stille 10 ‘hippie’-piger til rådighed, der gik rundt i gaden og delte flyers ud. De samlede aktiviteter under Woodstock Festival kan opsummeres i:

• Debatoplæg i den tidl. Rauhauge-butik og Idébutikken

• Kunstneriske oplevelser i Galleri F

• Musikalske oplevelser med museum for rockhistorie og to scener

 

Debatoplæg

Den tomme butik i Frederiksgade 34, som tidligere var bosat af Raahauge, blev benyttet som foredrags- og oplægsrum. Her inviterede vi en række relevante personer til at debattere omkring Woodstock-værdierne i vores moderne samtid. Det fungerede som ‘pop-up’-oplæg, hvilket er idéen om mere tilfældigt og åbent oplægsforum, som de besøgende kan deltage i på deres præmisser - når de har tid og lyst. Folk havde derfor mulighed for at droppe ind og derefter gå igen. Disse oplæg gik ikke som tiltænkt, da der var få deltagere. Dette kan skyldes mængden af tilbud på den pågældende dag, da der var en del deltagere til de første oplæg, mens deltagerantallet dalede som aftenen skred frem og tilbuddene i hele byen øgedes. Der var omkring 250 mennesker igennem lokalet i Frederiksgade 34 i løbet af dagen.                                     

 

Medvirkende i Raahaugebutikken i Frederiksgade:

Niels Dyrholm, Aarhus Universitet: Studenteroprøret i Aarhus

Jan Baltzersen, JB Historie: Frederiksgades historie og arkitektur fra 1700 til nu

Simon TJ, Muskelsvindfonden: Plads til forskelle og Tonni the Man

Mette Birk, gadepræst: Hendes arbejde i Aarhus, menneskesyn og kærlighed

Johanne Haugaard: Elsk dig selv - Sex, sanser og samliv for alle

Martin Thim, World Perfect: Bæredygtighed i Aarhus og Northside-festivalen

Dfunk: Dansk flygtningehjælps Ungenetværk

Michael Jakobsen: Oplysning om gadeliv og Povertywalk

 

Idébutikken kl. 16-21.00:

Yderligere havde vi inviteret foreningen TAG DEL (www.tagdel.dk) til at indtage Idébutikken i Frederiksgade 78. TAG DEL involverede gadens besøgende omkring emner der relaterede til fornyelser og forbedringer i byrummet. TAG DEL skabte dialog mellem brugere af Frederiksgade om samfundsrelevante udfordringer, vha. platformen www.tagdel.dk. Her havde de udarbejdet en række relevante udfordringer for Aarhus, f.eks. "Hvordan sikrer vi vidensdeling blandt studerende på tværs af fakulteterne på Aarhus Universitet" og "Hvad skal der være på en legeplads for unge (ikke børn) til Tall Ships Races i Aarhus". Disse problemstillinger hang i guirlander og på ruder, sammen med blyanter og post-its så folk hurtigt kunne komme med deres forslag. De der kom ind i Idébutikken (og enkelte udenfor) gik TAG DEL i dialog med, og viste dem TAG DEL platformen.

 

Kunst var et centralt element i den oprindelige Woodstock Festival. Fra 3. juni åbnede vi derfor Galleri F (F for Frederiksgade). Her var der omkring 250 mennesker igennem galleriet på selve dagen. Galleri F var skabt ud fra Woodstock-værdierne: hvordan åbner vi byen op og inviterer ind? Der var i juni måned Sculpture by the Sea ved Tangkroen i Aarhus, og det var et mål at føre de 600.000 mennesker der ville besøge Tangkroen til at komme ind i Frederiksgade. Der findes rigtig mange kreative mennesker i Aarhus, men der mangler udstillingsvinduer. Derfor blev Galleri F skabt.

 

I Frederiksgade har der ligget et rock-spillested, der hed BOOM, hvor nogle af vor tids store musikere har spillet i deres tidlige år. Vi fik kontakt med Nils Aarestrup Røddik, der sagde ja til

at udstille i den tidl. Edge-butik, for endnu en gang at vise at han har et stykke Aarhus-rockhistorie, ingen andre har. “Siden 2000 har jeg forsøgt at få et fast sted til mit Rockmuseum her i Aarhus, så derfor vil jeg vise et lille udsnit af mit Rockmuseum Aarhus på Woodstock-Frederiksgade, som jo var den gade hvor rocken kom til Aarhus” udtalte Nils Aarestrup Røddik.

Nils, der har været rockfotograf i 47 år, udstillede stils og 16-mm film, plakater fra sin enorme privatsamling samt T-shirts, billetter og andre effekter fra koncerterne. Det var en stor succes for Nils, der havde ca. 100 mennesker igennem den 4. juni.

 

Musikprogrammet på RealMæglerne-Scenen

Kl.16.00-17.00: Guns Tribute, der er dedikeret til at hylde et af rockens allerstørste navne gennem tiden: Guns ‘n’ Roses

Kl.17.30-18.30: White Dominos - et band fra Aarhus. Stilen er riffbaseret bluesrock, inspireret af bands med rødder i 70’erne.

Kl.19.00-20.00: This Machine - et fandenivoldsk, aarhusiansk rockband, der for nylig har færdiggjort deres første EP.

Kl. 20.30-21.30: If You Love Koosh, der med deres rockede lyd og anderledes vokal er blevet sammenlignet med kunstnere som Kings Of Leon.

Kl. 22.00-23.00. The Ancient Momentum - et udkast af 60’er/70’ernes psykedeliske rock og generelle musikmentalitet, blandet med idéer fra nyere tid.

 

Via gadeforeningen havde vi involveret hele Frederiksgade, hvilket vil sige, at vi have alle de butikker, der var medlem af Frederiksgades gadeforening ude på gaden, flere af dem, havde taget konceptet til sig og deres butikker og personale var klædt ud i Hippie tøj.