Århus-revyen
Århus Revyen blændede op for et højaktuelt, crazy, satriske revyshow - opført i det smukke gamle Tivoli Teatret i Tivoli Friheden. Med et indhold der både er til at grine af og til at tænke lidt nærmere over tager Århus Revyen igen hånd om sommerunderholdningen i smilets by. Et forrygende revyshow over scenen. Trine Appel, udgør den energiske og feminine del af sceneensemblet, og på herresiden har vi denne gang; Benjamin Boe, Christian Damsgaard og den evige jyde, revyens kunstneriske leder John Batz. Årets kapelmester; Keld Haaning Ibsen.
De klemte humoren ud af den Politiske satire – med og uden faktor! Man kunne ikke vide sig sikker, da de fire komikere sparkede røv i et forrygende, morsomt, og musikalsk revyshow.
Spilletid: 22. maj til 30. juni, 2012
Der var hentet inspiration, teknikker og krydderi fra bl. a. impro- og teatersport, stand up, Live fra Bremen samt fra den årlige Edinburgh Comedy Festival og den blev brugt i prøveforløbet, for at give spillerne en umiddelbarhed og en ægthed i deres humor. De trænede deres impulsivitet, så de fik en omstillingsparathed der gav en eksplosiv humor og sikrede at forestillingen havde en fleksibilitet, som gjorde at den kunne tilpasse sig det (dags)aktuelle politiske og sociale miljø. Det er da også denne særlige arbejdsfacon - kendetegnende for Århus Revyen - som har fundet stor anerkendelse i branchen og ikke mindst fra de skuespillere, der mestrer disse teknikker.
Teksterne til Århus Revyen kommer for en dels vedkommende fra etablerede tekstforfattere i revybranchen, men et meget vigtigt element i skabelsesprocessen med den årlige revy er, at skuespillere og musikere selv er med til at skabe idé- og tekstgrundlaget for sæsonens revy.
Det giver alle de medvirkende et personligt ejerskab, hvilket er noget af den drivkræft, der har fået Århus Revyen til at løfte sig markant på den danske revyscene.
Århus Revyen 2012 havde samlet et kunstnerisk lederteam der bestod af: John Batz, revyens kunstneriske leder; instruktør Martin Miehe-Renard; instruktørkonsulent Dan Schlosser;
kapelmester og komponist Keld Haaning Ibsen; Scenograf, bassist og kostumier, Jesper Fredslund og koreograf Kristina Mølgaard.
Der blev lagt stor vægt på nytænkning og originalitet og på at revyen som helhed tog politisk stilling – ikke overordnet i en partipolitisk tankegang, men fra nummer til nummer.
Århus Revyen samarbejdede også denne gang med Produktionsskolen i Århus, som byggede scenografien, og enkelte udvalgte elever var i praktik i forhold til udvikling og afviklingen af forestillingerne.
Anmeldelse i JP - 25/5 - 2012:
"Mange af numrene virker ganske overrumplende i deres pointe, fordi man undervejs bliver i tvivl om, hvad det egentlig er, det handler om – og så kommer opklaringen og grinet som et fint svirp til sidst. Ikke den ringeste kvalitet for en sommerrevy.."