Kultursaloner

Kultursaloner

- i samarbejde med Kulturhus Aarhus, Teater Katapult, Aarhus Hovedbibliotek og Move'n Act

28. febr.: Interkulturalisme i Aarhus

KulturSalon 2011 lagde ud med at diskutere, om det østjyske kulturliv er demografisk demokratisk.

Hvordan fremmer Aarhus mangfoldighed og interkulturalisme og hvordan skaber vi muligheder for at interkulturelle kunstnere får vist deres kunst frem på byens scener og udstillingssteder?

Det blev debatteret af Khaled Ramadan, kunstner og interkulturel konsulent for Statens Kunstråd samt Conny Jørgensen, næstformand for Musikcaféens bestyrelse, der har stor succes med projektet ’REAL’, hvor programmet primært udgøres af flerkulturelle musikere fra Østjylland.

To af disse er Baris Citirkkaya og Aziz Azimi, der fortalte om deres oplevelser med blandt andet REAL og Det Türkise Telt. Desuden bød årets første KulturSalon på mere end debat og erfaringsdelinger, da kunstnere fra REAL-projektet præsenterede eksempler på verdensmusik.

Læs mere om REAL-projektet på Musikcafeens hjemmeside: http://www.bricksite.com/real/test

 

28. marts: Edinburgh Festival Fringe

Kath Mainland fra Edinburgh Festival Fringe, en festival med rod tilbage til 1947.

Hvert år i august mødes tusindvis af kunstnere, producenter og publikummer fra hele verden til denne verdens største kunstfestival. Alle er velkomne til at vise deres forestillinger på festivalen, hvis de kan finde et sted at præsentere dem. Repræsentanten for The Fringe fortalte om festivalens organisering og perspektiv samt hvilket output festivalen bidrager med.

 

9. maj: Opvarmning til ILT11: Den danske kunststøtte

En teaterfestival af ILT11´s kaliber er svær at stable på benene uden offentlig støtte.

For eksempel fra Statens Kunstråd, hvis vilkår og rolle i dansk kunst- og kulturpolitik kom under lup i 2010, da Kulturpolitisk Forskningscenter i Aarhus udgav rapporten ’Spændvidder – om Kunst og Kunstpolitik’. KulturSalon inviterede rapportens medforfatter, professor Jørn Langsted, Institut for Dramaturgi, og et medlem af det nyligt nedsatte Kunststøtteudvalg til at debattere med publikum.

 

26. sept.: Brugerdrevet innovation i nye kulturbyggerier. Erfaringer fra Aarhus samt inspiration fra udlandet.

Hvorfor: Fordi vi kan blive endnu bedre til at involvere brugerne. Publikumsudvikling, co-creation… der er mange måder at gøre det på. Hvorledes forholder arkitekt og projektleder sig til den fremtidige bruger og publikum, når en ny kulturinstitution udvikles og tegnes? Spørgsmålet blev stillet til projektleder og arkitekt på tre nye og markante kulturbyggeprojekter i Aarhus.

Moesgård Museums udbygning, v/Museumsinspektør på formidlingsafdelingen Lene Birgitte Mirland. Urban Mediaspace Aarhus, v/projektleder Marie Østergård og arkitekt Trine Berthold, schmidt hammer lassen architects. Kulturproduktionscentret Godsbanen, v/projektleder Lars Davidsen og adm. direktør og partner Finn Larsen, Exners Tegnestue A/S.

 

Speeddating med 6 markante institutioner og projekter:

Følgende speed-presentere holdt hver oplæg om erfaringer med brugerdrevet innovation: Brug brugerne i fremtidens kunst- og kulturinstitutioner. KulturSalonen var arrangeret af:

U21 v./ Peter Vestergaard

Folkeuniversitet v./ Sten Tiedemann

Mediehus Aarhus v./ Søren Carlsen

Musikcaféens projekt [REAL] v./ Conny Jørgensen

ARoS v./ tba

Redia v./ Suthas Sundararajah

 

Inspiration fra udlandet: Imanuel Schipper er dramaturg, lektor, forsker, kurator og producent. I sin karriere som dramaturg (i teater, dans, og opera) har han bl.a. arbejdet sammen med Rimini Protokoll, William Forsythe og Luk Perceval på succesrige produktioner. Han er i dag leder af Research projektet Longing for Authenticity - A Critical Research of the Concept and the Experience in the Context of Contemporary Theatre Settings på Zurich University of the Arts. Imanuel taler om deltagelse, samarbejde, interaktivitet, institutioner - bruger/publikum. Foregik på engelsk.

 

For hvem: Kulturinstitutioner og kulturinteresserede i Aarhus

Programmet for de tre saloner blev opdateret løbende på www.facebook.com samt på www.kultursalon.dk og www.aakb.dk/kultursalon

 

Kultursaloner med temaet Brugerdrevet innovation sammen med Hovedbiblioteket:

24. oktober kl. 16.00-20.30:

Hvordan får vi den unge generation til at interessere sig for kunst- og kulturinstitutionerne –

hvordan etableres ejerskab? I et format med oplæg og speeddating fortalte aarhusianske og udenbys aktører om anderledes måder at møde og inddrage de unge i kulturlivet, f.eks. aktører og unge fra VærelZe 313, TÆSK, Off The Record, Mindspotterne, Det Turkise telt, Kridthus, DE NYE UNGE og Bureau Detours.

Aarhus er en velfungerende kulturby. Men vi kan gøre det endnu bedre. En af vejene dertil er brugerdreven innovation. Flere institutioner i Aarhus har allerede gjort sig erfaringer på området, men disse erfaringer bliver tit indenfor institutionens mure, da der pt. ikke er et forum for

erfaringsudveksling. For at få gang i erfaringsudvekslingen, afholdtes der tre tema-kultursaloner, hvor kulturinstitutioner og kulturinteresserede i Aarhus mødtes omkring brugerdrevet innovation, som også dækker over publikumsudvikling, relationer til brugerne, co-creation og meget mere.

 

7. november kl. 19.30:

Gør det selv-byudvikling - eller hvordan man selv kan skabe og opbygge urbane værkstedsfællesskaber v/ Martin Frandsen, Martin Rosenkreutz, Peter Bjerg (Supertanker)

og Mads Peter Laursen (Bureau Detours).

Som optakt til byens nye kulturproduktionscenter på Godsbanen inviterede Kultursalon tre ildsjæle fra det urbane laboratorium Supertanker. Supertanker har i over et årti i både praksis og forskning udforsket mulighederne i kulturelle og sociale iværksætteres genanvendelse af ‘vage rum’ i meget forskellige områder af byen. Gennem en række konkrete eksempler og refleksioner gav Martin Frandsen, Martin Rosenkreutz Madsen og Peter Bjerg fra Supertanker et billede af de muligheder og de dilemmaer, de har oplevet i forsøgene på at opbygge selvforvaltende urbane værkstedsfællesskaber under forskellige ejerformer og i skiftende samarbejdsrelationer.

Supertanker har til daglig til huse i (mindst) en cirkusvogn (Charlotteager), i en nedlagt malerfabrik (PB43 på Amager), og på et tidligere landbrugsareal uden for Roskilde (Plan, By og Proces - RUC). Se www.supertanker.info

Denne kultursalon afholdtes på Institut for (X), som drives af kunst- og arkitekturkollektivet Bureau Detours. Mads Peter Laursen delte ud af Bureau Detours egne erfaringer med at skabe deres urbane værkstedsfællesskab. Se www.institutforx.dk og www.detours.biz

 

28. november kl. 16-20.30:

’Hvordan skaber vi fremtidens kulturinstitution?’ Gesamtkunstwerk fortalte, hvad der driver dem i forhold til at undersøge og skabe kulturinstitutioner, der spiller en vigtig rolle i samfundsudviklingen. De præsenterede også kulturinstitutioner, som de kan se bringer noget i spil. Samtidig sikrede de, at alle kultursalonens deltagere fik mulighed for at bidrage til at skabe et visionært bud på fremtidens kulturinstitution.

Læs mere på: www.gesamtkunstwerk.dk

 

Man kunne også opleve tre inspirationoplæg fra Aarhus med bud på, hvordan fremtidens kulturinstitution arbejder på en ny måde med brugerne: IDOART.DK, Northside Festivalen og 2017 - Fremtidens kunst- og kulturinstitutioner: Next Practice.

 

Idoart.dk: Rikke Luna og Mathias Albæk-Falk er stifterne af IDOART.DK, som siden januar 2011 er blevet et succesrigt, landsdækkende kunstsite, hvor kunstnere, kunstinteresserede unge, der har fingre i det kreative. De unge fortalte selv direkte fra hjertet, hvad de synes er interessant kunst og kultur. Læs mere på: www.idoart.dk

 

Northside Festivalen: Northside Festivalens mål er at skabe en af Danmarks mest innovative, bæredygtige og brugerinvolverende musikfestivals. John Fogde fortalte lidt om, hvordan de arbejder med brugerinteraktion og innovation for at opnå dette. Læs mere på: www.northside.dk

 

2017-Fremtidens kunst- og kulturinstitutioner: Next Practice: Trevor Davies, generalsekretær i 2017 fortalte om dette 2017-projekt, der vil udvikle modeller for vores kunst-og kulturinstitutioner i en brydningstid. Krav om nyt publikum, nye medier og nye teknologier præger institutionernes dagligdag. Der skal skabes ny forståelse af, hvad kunst og kultur er og instituttionernes berettigelse. Læs mere på: www.aarhus2017.dk

 

Poetisk statement: fremtidens kulturinstitution

Med den viden og de erfaringer deltagerne besad, og de indtryk de fik i løbet af eftermiddagen, skabte de et fælles, visionært bud på fremtidens kulturinstitution. Gesamtkunstwerk havde tilrettelagt arbejdet som en stor co-creation-proces, hvor alles input blev brugt. Visionen fik form som et poetisk statement, der til sidst opførtes af skuespillere.

 

Kultursalonerne støttes af REACH OUT - Brugerinddragelse og innovation i kulturens verden. Reach Out–programmet varetages af CKO (Center for Oplevelses- og Kulturøkonomi).