Idébutikken

Idébutikken

Uge 1: "Uldenmetal"

Poetisk kunst lavet over mængden af biler i dag. Udført i foto, collage og filt.

  • Hvordan finder jeg en alternativ parkering plads?
  • Hvorfor bliver så mange pindsvin kørt over?
  • Hvad skal vi stille op med alle de biler i midt byen?

Biler er kommet for at blive, de griber ind i vores by, i landskabet, med veje og gader på kryds og tværs. Mange mennesker opholder sig i bilen længere tid hver dag. De står på gader og stræder. Snart alle vegne. Vi graver huler, så bilerne kan komme under jorden. Vi bygger broer så de kan komme over vandet. I Aarhus bygger vi et parkeringshus med elevator til biler, det er lige før de kan flyve!

 

Måske bliver der mere plads til cykler og fodgængere, hvis vi graver og bygger lidt mere til bilerne. For de er kommet for at blive. Måske kan de snart køre på Mælk?

Udstiller: Johanna Ludvigsen.

 

Uge 13-15: Comedy Store

Med Aarhus Comedy Festival ønskede Komikkontoret at udbyde helt ekstraordinære og enestående oplevelser. Derfor præsenterede de et program, der var aktuelt, fremadrettet og fornyende. Samtidig var der aktiviteter med bred folkelig appel på programmet. Festivalen var innovativ og præsenterede morgendagens talenter, i samspil med mere etablerede komikere.

For Aarhus Comedy Festival er comedy ikke blot stand up, deres comedysyn er meget bredere og kom til udtryk i festivaltemaet: Hvor går grænsen? Mantraet var at grænser kan krydses, drages, søges, rives ned, forebygges og undersøges og det var det, som var den kunstneriske udfordring for festivalen.

Dette dannede grundlaget for brugen af Idébutikken, som under festivalen blev besøgt af mere end 2000 personer, som bl.a kunne opleve satiriske udstillinger med satiretegneren fra JyllandsPosten, Rasmus Sand Højer, og kunstnergruppen Surrend, købe billetter til festivalen, møde en række af festivalens optrædende kunstnere - og idéen med at tematisere festivalen har været med til at sætte en kulturpolitisk dagsorden via temaet: Hvor går grænsen? Det har været med til at skabe en bred omtale af festivalen nationalt, samt enkelte omtaler internationalt.

 

Presse: Festivalens tema og aktiviteter har skabt omtale i alt fra Süddeutsche Zeitung til kulturkontoret på P1 på den ene side og BT, Ekstra Bladet tog the Voice på den anden side.

Radio GO!fm sendte 24 timers live festival radio fra Idébutikken under festivalen. GO!fm er Den største kommercielle radiostation i Aarhus med over 100.000 ugentlige lyttere.

Aktiviteterne i Idebutikken under festivalen har været bredt omtalt i samtlige store danske aviser fra Kristeligt Dagblad til Berlingske Tidende. Samt mindre regionale aviser. Dette er sket med 2 Ritzau telegrammer. Desuden har der været selvstændige artikler i Politiken, Ekstra Bladet, BT og Jyske Vestkysten og festivalen har været omtalt på samtlige avisers online platforme.

Derudover blev der lavet et 3 min. indslag i 21-nyhederne på DR og 1 min. i Rotation på DR-update, samt en side på Tekst-tv på DR.

Indslag i TV-avisen 1. april fra Idébutikken: http://www.dr.dk/DR1/TVAVISEN/tvaindslag.htm

(Under Dagens korte indlandsnyheder)

 

Kunstnerparret Jan Egesborg og Pia Bertelsen, der tilsammen udgør kunstnergruppen Surrend, skulle i efteråret 2010 udstille på plakatmuseet i Den gamle By i Aarhus. Den udstilling blev som bekendt ikke til noget på grund af en satirisk plakat af kongehuset. Under Aarhus Comedy Festival vender plakaten, Jan Egesborg og Pia Bertelsen dog tilbage til Aarhus, og plakaten udstilles for første gang i Danmark.

Surrend kalder sig for en satirisk kunstgruppe, der ønsker at gøre grin med verdens mest magtfulde mænd og de skøreste ideologiske konflikter. Det har bl.a. ført til, at den iranske præsident Mahmoud Ahmadinejad er blevet kaldt et svin i Teheran Times, den tidligere russiske præsident Putin er blevet udstillet som sadistisk diktator på en hjemmeside, og den tidligere pave Johannes Paul II er blevet klandret for pædofili.

Udstillingen indeholder eksempler på kendte ungdomspolitiske satire-valgplakater. Bl.a. vil publikum opleve katastrofekurs med Anders Fogh som kaptajn og Pia Kjærsgaard som tågehorn. Udstillingen er tilrettelagt i samarbejde med Teater Katapult. Plakaterne er udlånt af Venstres Ungdom og Danmarks Socialdemokratiske Ungdom.

 

Samtidig udstilles satiretegninger af JyllandsPostens bladtegner Rasmus Sand Høyer. Flere end 50 af de satiretegninger, der gennem årene har været trykt i JP-Aarhus. Rasmus Sand Høyer har tegnet siden sin tidlige barndom, og som 10-årig meldte han sig til et aftenskolehold for voksne i tegning. På ca. samme tid fik han et par tegninger med i Randers Amtsavis. Her kom han til at illustrere artikler af en journalist, der siden blev landskendt gennem TV. Det var Poul Thomsen. I 1982 blev Rasmus optaget på Skolen for Brugskunst i København. Gennem en praktikplads på JyllandsPosten blev han i 1985 ansat som bladtegner samme sted.

Rasmus Sand Høyers tegnestil er rund, farverig og smilende, men med et bid, der betyder, at dem som det går ud over, ind imellem vånder sig. Rasmus har i sandhed en skarp blyant.

Nicolai Wammen: "Det politiske Aarhus ville være fattigere uden Rasmus Sand Høyers streg."

(Se desuden under Komikkontoret andet sted i rapporten) (2.000 deltagere).

 

Uge 18: Ældre Sagen, Natteravne samt lokale social-humanitære frivillige

Natteravnene er en stor succes I Aarhus. Da der i foråret var Blå Mandag, var der tusindvis af unge konfirmander i gaderne, men takket være et godt samarbejde mellem Natteravne, politi og SSP forløb det lydefrit.

De to social-humanitære kvinder, der deltog var en tidligere sygeplejerske og en tidl. rektor for sygeplejeskolen.

Ældre Sagens sidste nye idé er at lade ældre kvinder foretage sy-reparationer for unge. Et andet nyt initiativ går på mænd – med mad som et centralt element.

Ældre Sagens ærinde: "Vil du forære en time om ugen af din tid til Ældre Sagen – eller måske en eftermiddag om måneden". Opfordringen spredtes bl.a. via roll-up-bannere og balloner på Strøget.

 

Et par cases:

En enkelt mand på 60-65 blev "lokket" ind i butikken af de to social-humanitære. Det viste sig, at han havde haft en mor med demens og havde været frivillig et andet sted i landet. De fik en lang snak inde i butikken.

 

En forbipasserende kvinde fortalte, at hun kender Ældre Sagen rigtig godt, men ikke er aktiv. Hun har store rygproblemer. ”Nu går jeg på delefterløn. Efter min rygoperation, og når jeg får mere tid, vil jeg blive mere aktiv. Kunne måske godt blive frivillig hos jer. Men kan I bruge en som mig, der har været oversætter på Arkitektskolen?”.

 

Et par lige over de 70 passerede. Ja, de er medlemmer. Manden: ”Jeg er pensioneret læge, og jeg lokkede selv mine svigerforældre ind i Ældre Sagen, da den blev stiftet. På en måde er det jo godt, at der er en organisation for en befolkningsgruppe, der kan have svært ved selv… ja, at manifestere sig i samfundet. Men jeg ved ikke, om tiden er løbet fra det? Er der brug for sådan en forening i dag? Ja, undskyld mig, men nogle gange synes jeg, at Ældre Sagen går i selvsving i nogle sager”.

 

Den slags debatter var der mange af. (200 deltagere)

 

Uge 22: Verdensbilleder (se andet sted i rapporten)

 

Uge 23-24: Opgang 2

Udstilling i udvikling - med billeder og anden produktion fra Billedholdet på Opgang2s ungdomsspor. Formålet var dels at skabe et offentligt forum for at synliggøre en særlig slags billedkunstnerisk miljø i Aarhus, dels at invitere til møder mellem de unge bag produktionerne og offentligheden.

Udstilling af værker fra Billedspor varede hele ugen i åbningstiden. Hver dag var der arbejdende værksted, hvor de unge bidragydere skabte nye værker, således at udstillingen, da man nåede lørdag, ikke var den samme som den, der blev ferniseret tirsdag. Der var ligeledes salg af bogen "Hertil - en antologi af og med unge fra Opgang2 Ungdomsspor".

 

Tirsdag 14. juni kl. 14-16.00 var der fernisering og reception. Her inviterede unge, underviser og vejleder til samtaler om værkernes betydning for den enkelte unge og som livsfortolkende og samtidsreflekterende udtryk.

 

Onsdag 15. juni kl. 14-16.00 indbød man specifikt socialrådgivere og andre professionelle til dialogarrangement/samtaler om det livsudviklende perspektiv i Billedspors arbejde. Her var Opgang2s vejledere og ledelse til stede.

 

Alle øvrige dage i åbningstiden inviterede unge, undervisere og vejleder fra Opgang2s Billedspor til samtaler om at arbejde med billeder, når man er ung med en søgende sjæl.

 

Opgang2 ønskede at skabe rum for samtaler om betydningen af den for den billedskabende aktivitet, Opgang2s Billedspor udøver - både set som værker i samtiden og set i relation til den billedskabende proces - i indsatsen for at skabe mening, håb og livsgnist hos unge, som oplever meningsløshed, håbløshed og manglende lyst.

Åbningstider var: 15.-18. juni kl. 11-17.00.(200 deltagere).

 

Uge 35-36: Tres Mundos

Tres Mundos er en organisation bestående af tre unge mennesker med en passion for at gøre en forskel og øge livskvaliteten for den lokale befolkning i Peru, med hovedfokus på gadebørn. Tres mundos er en frivillig organisation, som bliver drevet på et grundlag af engagement, vilje og personlige ambitioner om at hjælpe og gøre en forskel. Der er således ingen udgifter til løn eller lignende, da alle involverede er frivillige med et ønske om at hjælpe.

 

Ideen bag Tres Mundos er at bringe glæde og små forbedringer, der skal hjælpe med til at gøre hverdagen lettere. Tres Mundos er ikke en nødhjælps organisation, som går ind og dækker specifikke krisesituationer. Derimod er det en organisation der arbejder på langt sigt, og har til formål at hjælpe et specifikt geografisk område, hvor indsatsen optrappes løbende.

 

Specifikt udmønter det sig i at indgå i et samarbejde med den lokale befolkning, samt inddragelse af de lokale ressourcer. Dette bevirker, at det vi kan bidrage med har den størst mulige effekt, idet vores bidrag dækker de behov der både er presserende nu og her, men som også på sigt vil medføre en øget livskvalitet.

 

Aktiviteter i Idebutikken

Det overordnede formål var at fortælle om organisationen Tres Mundos, de projekter, de har og især de projekter, de har fremadrettet med etableringen af et værested/børnehjem og efterfølgende skoleaktiviteter og kreative projekter.

 

Idébutikken blev inddelt i 3 zoner: et museumshjørne, med en "tour de Tres Mundos" med plakater med billeder og tekst - hvor man kunne gå fra plakat til plakat og på den måde få et indblik i hvem de er, hvad de arbejder med.

 

Derudover blev der et lounge-område, hvor man kunne se videoer fra de forskellige projekter, samt en præsentationsvideo. Der kunne man også se billeder af børnene og fra deres projekter, og man kunne læse generel info om Peru samt læse brochurer og postkort. Her var mulighed for at sidde afslappet og snakke om Tres Mundos og deres projekter, gadebørn og fattiges vilkår generelt osv. Der var mulighed for en kop kaffe, småkager og et lille glas vin.

 

Tredje zone var nogle borde, hvor personer fra Tres Mundos stod og fortalte mere indgående om projektet, hvis man var interesseret i at støtte deres organisation, rejse som volontør eller lignende.

Læs mere på www.tres-mundos.com (400 deltagere).

 

Uge 48: Vild med dyr

Deltagerne på projekt Parat til Start afholdt en udstilling med egne malerier, som var blevet til i en temauge på projektet. I temaugerne opøves deltagernes omstillingsparathed. De vil helst have at alle dage og uger er ens, men det kan man jo ikke regne med på en alm. arbejdsplads. Formålet med Parat til Start er at gøre de unge psykisk og socialt klar til arbejdsmarkedet.

"Vores elever vil så gerne være lige som alle andre og ved at have et job flytter de sig fra at være identitetsløse til at have en arbejdsidentitet. Det har enorm betydning for dem, at være en del af det samfund, de lever i", siger Kirsten Abrink, medstifter og underviser på Parat til Start.

 

Parat Til Start er et tilbud til unge/voksne med lettere udviklingshandicap, som behøver uddannelse for at kunne udfylde en plads på arbejdsmarkedet. FO-Aarhus støtter med midler fra Folkeoplysningsloven.

Målet er at få eleverne til at opnå en sikkerhed i at begå sig generelt, så de kan varetage en arbejdsfunktion i samfundet.

Det er målet at sikre at erhvervsmæssige kompetencer forbedres, at der opnås større selvindsigt og forståelse af egen situation, at der opnås tryghed, mod og handlekraft og at der forsøges at få skabt et netværk, der understøtter en bliven på arbejdsmarkedet.

Projektet består af skoledel, cafedel, jobbank og udslusningsdel. I forløbet er inkluderet praktikker på arbejdspladser. Når eleven er sluset ud i job, vil der i en periode fungere en struktureret kontakt mellem elev, arbejdsgiver og lærer.

 

Uge 49: GtU: Genvej til Udviklings blandede u-landhandel

Når GtU stillede op med sin blandede u-landhandel havde det flere formål:

•             At skaffe indtægter til producenterne af varerne.

•             At vise, hvorledes mennesker i u-lande kan være handlekraftige og skabende.

•             At oplyse om levevilkårene for varernes producenter og gøre opmærksom på, at indkøb af varerne er et lille, men reelt bidrag til forbedring af producenternes vilkår og skabelse af mere global retfærdighed.

Den blandede u-landhandel kan aldrig træde i stedet for det politiske arbejde, hvor man forsøger at påvirke de verdensøkonomiske beslutningsprocesser til gavn for de fattige, men den blandede u-landhandel må tværtimod meget gerne ses som en del af dette politiske arbejde.

 

Så da Genvej til Udvikling (GtU) udstillede sine varer fra Vestafrika, sendte det et signal om afrikaneres kreativitet og handlekraft, et signal som står i modsætning til et generelt mediebillede af afrikaneren som apatisk. Uanset de mange initiativer, der har været taget af en lang udviklingsorganisationer m.fl. gennem snart mange år, er det stadig således, at indsamlinger til Afrika indbringer flest penge, når afrikaneren fremstilles som passiv og modtagende og europæeren som den, der leverer løsningerne.

 

Ikke mindst bomuldsvarerne fra den burkinske organisation, Pag la Yiri, giver anledning til oplysninger om væsentlige aspekter af verdensøkonomien. Uanset høj kvalitet af den burkinske bomuld indbringer den kun beskedne indtægter til landet, hvilket hænger sammen med de meget voldsomme subsidier, som rige lande giver deres bomuldsbønder, og som får verdensmarkedsprisen til at ligge langt under produktionsomkostningerne. F. eks. giver staten i USA sine ca. 30.000 bomuldsavlere et årligt beløb svarende til 1 million danske kroner.

 

Pag la Yiri har 11.000 medlemmer, heraf 10.000 kvinder og er dermed den organisation i Emmaus International (som også er GtU’s modernetværk og som har 317 medlemsorganisationer) med det største antal medlemmer. I forbindelse med Pag la Yiri kunne der således blive anledning til at drøfte kvinders vilkår i Vestafrika og foreningsliv i verdensdelen – en af fordommene om Afrika er, at civilsamfundet generelt er svagt; men det behøver ikke være tilfældet. Der kunne også blive anledning – ud fra fornemmelse af, hvad den enkelte interesserede måtte ønske at få uddybet – til at drøfte samarbejde og omgangsformer mellem organisationer i Syd og Nord, med udgangspunkt i det ret usædvanlige, at Emmaus International har en høj repræsentation fra Syd (tæt på eller mere end 50/50) i de ledende og rådgivende organer.

 

Den anden vigtigste samarbejdspartner – og hovedleverandør til den blandede u-landhandel – er Kooperativet i Amataltal i Niger, som i øjeblikket gennemlever en proces hen imod større forsoning mellem folkeslagene og mere demokrati, på trods af, at landet hærges af Al Qa’eda-islamister, som tager europæiske gidsler, og på trods af, at langvarige tørker afbrudt af ekstreme regnbyger også medvirker til alvorlige trusler mod levevilkårene. Her blev lagt op til at drøfte klimaforandringer, deres årsager og konsekvenser.

 

Enkelte varer kom fra andre end de to hovedleverandører, således små køretøjer fremstillet af blik, ståltråd og bildæk fra 7-17-årige drenge i Burkina Fasos hovedstad, Ouagadougou. Uanset hvilken konkret vare, der blev taget udgangspunkt i, var der historier at fortælle og problemer at bringe frem.   

Åbningstider: Man.-tors. 13-18.00, fre. 13-20.00, lør. 10-16.00.