Vigtigt
at bruge de små grå hele livet.
Af Henning Kirk
Du kan gøre meget for at holde din hjerne i form
- sådan at du fortsat kan lære nyt efter, at du har passeret de 50.
Og du kan også blive bedre til at huske det, du har lært. Kravet
til hjernens brug er enkelt: Use it - or lose it! Ved at udfordre
de små grå og ved at holde dig i fysisk form vedligeholder du
hjernens spændstighed og forebygger sygdomme, der kan true hjernens
funktion.
Det er en udbredt opfattelse, at vi med årene
bliver meget dårligere til at lære noget nyt. Det vrimler med
fordomme om alder og hukommelse. Ja, faktisk er det ikke mange år
siden, at lægerne troede, at demens var et normalt aldersfænomen.
Det er ikke nemt at gøre op med gamle myter. Men alderen er faktisk
ikke den store trussel mod hjernen. Det er derimod sygdom og
inaktivitet, der er problemet.
Hjernen kan udvikles hele
livet
Når vi fødes, er hjernen en umoden skabelon. Herefter formes og
organiseres den efter, hvordan den bliver brugt. Midt inde i
hjernen findes nogle områder, der svarer til krybdyrets hjerne,
bl.a. et der minder om en søhest (og derfor hedder
hippocampus på græsk). Det har vist sig, at
hippocampus fortsat kan vokse hele livet. Når du lærer nyt, bliver
stamceller til nye nerveceller. Det sker også, når du bruger
kroppen. Hippocampus fungerer som en slags båndoptager. Det du har
lært, bliver (især mens du sover) indspillet til hjernens
hukommelsesarkiv. Det findes i storhjernen - din "opgraderede
krybdyr-computer".
Din hjernes arkiv er enormt. Dets milliarder af
"chips" (nerveceller) danner forbindelsestråde i takt med, at din
viden og erfaring vokser hele livet. Trådene indgår i netværk, og
jo mere du gør brug af din viden, jo mere robuste bliver
netværkene. Samtidig skal de berørte nerveceller bruge mindre
energi til at klare opgaverne.
Hjernen er økonomisk
Din hjerne er økonomisk. Den vil helst klare opgaverne så "billigt"
som muligt, dvs. bruge mindre energi til samme opgave. På den måde
kan du lære at få mere ud af din hjerne - selv om den faktisk
skrumper lidt med årene. Hjernens økonomiske sans viser sig på
andre måder. F.eks. ved at den hele livet overfører din viden fra
højre til venstre hjernehalvdel. Overblikket forbliver dog i højre
side, og det er samspillet mellem de to halvdele, der giver dig
erfaringens mange muligheder.
Netværk der ikke længere bruges, udsættes for
beskæring. Måske kan man sammenligne med beskæringen af gamle
frugttræer. Beskæringen gør, at du får bedre muligheder for at
koncentrere dig om de opgaver,vælger at prioritere. Når du gennem
erfaring bliver fortrolig med dagligdagens opgaver, "udliciteres"
hjernearbejdet til lillehjernen og andre områder, der kræver mindre
energi. Hvis du f.eks. kører meget bil, vil hjernens energiforbrug
til bilkørsel blive mindre. Lillehjernen fungerer som en slags
automatpilot. Det samme sker, hvis du i dagligdagen bruger sproget
meget, både i tale og skrift.
Hjernens dirigent
Forrest i din storhjerne, i pandelappernes forparti, befinder sig
hjernens dirigent. Det er lige bag panden "trådene samles". Det er
her, du tager initiativer, beslutter og handler. Et område der
næppe er større end en valnød, men det mest komplicerede du har i
din hjerne. Samtidig også det mest sårbare. Hvis der er nedsat
blodforsyning (f.eks. problemer med hjerte, blodtryk, kolesterol
eller sukkersyge), går det ud over dirigenten. Det viser sig ved
træthed og koncentrationsbesvær. Man "falder af på den".
Dirigenten er også sårbar over for længerevarende
stress. På den ene side er det vigtigt, at din hjerne jævnligt får
travlt med forskellige opgaver. Men hvis du i en periode har meget
travlt, er det vigtigt, at denne travlhed fører til, at du ser
resultater af anstrengelserne. Uforløst travlhed fører til
længerevarende stress. Ligesom ved nedsat blodforsyning viser det
sig ved træthed og koncentrationsbesvær. Og der bliver problemer
med hukommelsen og med nattesøvnen.
Motion for hjernen - og for hele
kroppen
Daglig fysisk aktivitet er måske det bedste middel til at sikre
hjernens blodforsyning og til at kontrollere stresspåvirkninger.
Det betyder f.eks., at du ved at sørge for mindst 30 minutters
daglig motion (hvor du opnår at blive lettere forpustet), kan
forbedre både din koncentrationsevne, indlæring og hukommelse. Og
samtidig har du mindre risiko for at udvikle depression og
demenssygdom. Når du bruger musklerne, er det ikke alene godt for
kredsløbet og stresskontrollen. Din hjerne producerer yderligere
nogle stoffer, som styrker nervecellerne og visse steder endog
danner nye.
Men din hjerne har selvfølgelig også brug for
hjernegymnastik. Den styrkes både af læsning, krydsord, sudoku,
bridge, skak og af aktiverende radio- og tv-programmer. Vigtigst er
samtale og samvær med andre mennesker, gerne på tværs af
generationer. Din hjerne har godt af, at du møder mennesker, der
ikke ligner dig selv, dvs. nogen, du kan diskutere med og lære nyt
af. Det svarer til kroppens behov for varieret kost: din hjerne
sætter pris på varierede oplevelser og opgaver!
Hvis du sørger for at bruge din hjerne aktivt i
dagligdagen, styrker du ikke blot hukommelsen og evnen til at lære
nyt. Du beskytter også din hjerne mod demenssygdom. Og hvis der
alligevel skulle udvikles demensforandringer i hjernen, vil du
kunne klare dig bedre i dagligdagen. Hjernegymnastik bevirker, at
der opbygges en reservekapacitet, dvs., at man bedre kan bruge de
raske dele af hjernen, selv om der er "huller i osten". Hvis man
hele livet sørger for både fysisk aktivitet og varieret
hjernegymnastik, vil risikoen for at udvikle demenssygdom mindst
halveres.
Husk nattesøvnen
Som nævnt er både fysisk aktivitet og hjernegymnastik vigtig for
hjernen. Men det er også vigtigt at få en god nattesøvn. For det er
ikke mindst under søvnen, at din hukommelse ordnes. Du indspiller
på "båndoptageren" (hippocampus) og renser "hjernens harddisk".
Nattesøvnen forløber efter en særlig rytme, og af
særlig betydning for indlæring og hukommelse er perioderne med
såkaldt "REM-søvn" (Rapid Eye Movement). I disse perioder er alle
kroppens muskler (bortset fra øjenmusklerne - deraf navnet) totalt
afslappede. Hjernens dirigent sover, og også pandelappernes største
område (som overordnet styrer kroppens muskler) er på laveste
energiblus. Dette kan tydeligt ses ved hjernescanning.
Medens dirigenten i den forreste del af
storhjernen således sover dybt, sker der en masse ting i
storhjernens bageste lapper. Oplevelser fra foregående dag
indspilles på hjernens båndoptager, idet hippocampus sørger for at
de nye arkiveres i storhjernen. Det nye som du har lært, relateres
til den eksisterende hukommelse. Det er således om natten at din
viden vokser.
Men det forudsætter, at søvnen er god, dvs. den
indeholder passende perioder med REM-søvn. Du kan forberede nattens
første REM-søvn ved at undgå faktorer, der forstyrrer den. Bedst er
det, hvis du forholder dig i ro 1-2 timer inden sengetid, at du
undgår stress, større måltider og alkohol. Det kan ganske vist
anbefales at drikke vin eller øl (højst 1-2 genstande!) til
aftensmåltidet på grund af den forebyggende effekt på blodpropper.
Indtages alkohol derimod ved sovetid, falder du måske lettere i
søvn. Til gengæld forstyrres nattens første REM-periode.
At huske navne og lære nyt
Det kan være svært at huske navne, ikke kun efter 50-årsalderen.
Men vi lærer jo flere og flere mennesker at kende med årene, så der
bliver mere at holde styr på i din hjernes arkiv. Yderligere er
navne oftest ord, der ikke umiddelbart giver hjernen associationer
- med mindre navnet tilhører nærtstående personer eller personer,
der betyder noget for én. Til gengæld er vi mennesker meget skrappe
til at huske ansigter. Men vi bliver først gode til det med
navnene, hvis de tilhører personer der "gør en forskel" i vores
bevidsthed.
Det betyder, at du med fordel selv kan gøre noget
for at gøre en person tilstrækkelig interessant i din bevidsthed.
Jo flere billeder og spændende (følelsesfulde) historier der kan
knyttes til vedkommende, des bedre vil navnet sidde fast i din
hukommelse.
Det siges ofte, at man bliver dårligere til at
lære nyt med årene. Dette passer kun, hvis det gælder
indlæringsstof, der ligger uden for ens erfaringsområde. I så
tilfælde er det en fordel at være yngre. Men hvis du skal lære
noget nyt, der ligger i forlængelse af noget, du i forvejen har
kendskab til, kan du sagtens være med. Problemet er ofte, at man
som senior kan være tilbøjelig til at undlade at lære nyt. F.eks.
undlade at deltage i efteruddannelse med den begrundelse at "jeg
skal alligevel på efterløn om få år".
Du holder liv i de små grå ved at bruge dem. God
fornøjelse!
Henning Kirk er aldringsforsker, læge dr.med.
Han har bl.a. skrevet to bøger om hjerne og alder, "Hjernen bag
erfaring" (2004) og "Huskebogen" (2005).
Til toppen