Artikel af Torben
Dreier, FO-Aarhus
Hvis man skulle give en definition af folkeoplysning, kommer man
nok nærmest ved at gå til opfinderen selv, Grundtvig. Kernen i hans
folkeoplysningsbegreb er dialogen, samtalen, der kan føre til
handling. Derfor bør undervisningen
- - tage udgangspunkt i virkeligheden
- - have overførselsværdi til dagligdagen
- - tage udgangspunkt i et positivt menneskesyn
- - frigøre/frisætte det enkelte
menneskes handlemuligheder
Alle disse elementer bør indgå i et hvilket som helst projekt og
hvilken som helst undervisning i både dag- og aftenskoler inden for
folkeoplysningen.
Den sociale dimension
"At gøre væsentlige emner til samtalestof mellem
almindelige mennesker" er en lidt kortere måde at sige det samme
på. Netop denne mellem-menneskelige og sociale dimension, i vore
dage kaldet bløde kvalifikationer, har vi i FO-Aarhus bestræbt os
på at formidle. For nylig lavede vi en undersøgelse af vores
fuldtidsundervisning for at se, om vi også levede op til
målsætningen.
Når vi i FO-Aarhus lægger vægt på den sociale dimension, er det
fordi denne vinkel af folkeoplysningen som nævnt, har historiske
rødder. Grundtvig udtalte, at i skolestuen skulle alle kunne være
med, og gennem værgeløse samtaler skulle man hjælpe hinanden med at
lempe sig gennem livet. Det vigtigste i livet er det, der ikke kan
måles og vejes.
Rent faktisk mener vi, den sociale dimension i folkeoplysningen
bør være formålsbestemt via loven.
Kursister - og ikke klienter
Første gang FO-Aarhus lavede en kvalitetsundersøgelse af
sin undervisning (på et projekt for narkomaner), var vores hovedide
at tage udgangspunkt i den enkelte som en ressource og ikke som et
problem. Vi talte konsekvent om kursister og ikke om klienter -
stik modsat socialforvaltningen. Ved på den måde at bruge
folkeoplysningen til at give et positivt udgangspunkt for samvær og
undervisning får vi forærende en åbenhed og imødekommenhed fra
deltagernes side. Grundtvigs tanker om myndiggørelse får her en
anderledes konkret betydning, idet det bliver sat op over det
sociale systems tendens til umyndiggørelse.
Egentlig er det en hundred år gammel nyhed, at folkeoplysningen
tager sig af folk i "armod" og samarbejder med den sociale verden.
Folkeoplysningen har fra starten været knyttet til en social
bevægelse, der bl.a. sigtede på at uddanne folket, således at det
også kunne deltage i samfundslivet på lige vilkår med eliten.
Gråzone
Folkoplysningen befinder sig i gråzonen mellem det
offentlige og det private. Den er hurtig til at omstille sig, er
fleksibel og kan skabe nye løsninger, der er med til at opbløde de
ofte stive og blokerende grænser mellem det offentlige og det
private.
Omverdenens krav til og kritik af at folkeoplysningen ikke lever
op til sit samfundsansvar, kan medføre, at folkeoplysningen i
fremtiden bliver snævret ind og "bombet" tilbage til 30'ernes
fasttømrede fag (skrivning, husflid, regning, geografi,
landbrugsfag osv.) for, at anses for pengeværdig og
tilskudsudløsende.
Indhold med retning
Vi bør i folkeoplysningen lægge os undervisningsminister
Margrethe Vestagers ord på sinde: "Indhold med retning". Og den
arbejdsgruppe, der er nedsat til at forberede revision af
folkeoplysningsloven, bør drøfte og vurdere formålet med loven
meget grundigt, herunder afgrænsning og definition, specielt med
henblik på indlemmelse af den sociale dimension. Også hver enkelt
kreds inden for folkeoplysningen bør have en selvstændig
formulering af eget ståsted i forbindelse med den sociale
dimension, netop for at få den gennemtænkt og ikke mindst ført ud i
livet i den daglige undervisning.
I festtaler hører man mange generaliseringer og store ord såmænd
også på folkeoplysningsområdet. Folkeoplysning skal være en
forpligtelse over for demokratiet, den skal være nyttig, have
kulturel identitet, have rum til samtale, respektere andres mening,
have værdier, som man tror på osv. - underforstået: alt det kan den
da slet ikke leve op til.
I forbindelse med FO-Aarhus' undersøgelse af nogle af vore
projekter med fuldtidsundervisning viste det sig, at alle disse
"store ord" faktisk blev opfyldt i den daglige folkeoplysning. Og
vi tror, dette også gør sig gældende hos mange andre
oplysningsforbund. Men kritikken af folkeoplysningen tyder på, at
vi ikke har været gode nok til at synliggøre, at vi fuldt ud lever
op til målsætningerne.
Som eksempler kan nævnes nogle citater fra FO-Aarhus'
undersøgelse, der udkom i bogform i juni 1998: "
På første række".
Vedr. demokrati:
"Undervisning bliver dermed opfattet som et møde mellem mennesker
med forskellige intentioner, som bøjes eller ikke bøjes mod
hinanden. Denne kontinuerlige proces er demokratiet i
funktion..."
"Det betyder ikke voldsomt meget om deltagerne ved, at der er
179 medlemmer af Folketinget, men det er vigtigt, at de forstår den
demokratiske ånd. Det er mere tilgangen og fordøjelsen af det, der
fokuseres på".
Vedr. kulturel identitet:
"...skabe et vedvarende kultursted, hvor sindslidende kan
arbejde med kulturproduktioner, at placere projektet i storbyens
midte og dermed placere projektet i omverdenens synsfelt samt, at
deltagerne opnår indsigt i eget livsforløb via kunstneriske
processer og siden sætte mål for eget liv".
"... samværet omkring en almindelig dagligdagsaktivitet og
diskussioner om almene temaer, herunder kulturelle forskelle, er
vigtige elementer i undervisningen".
Vedr. rum til samtale:
"Stedets grundstemning præges af en kommen-og-gåen; en
masse småaktiviteter, der holder deltagerne igang og alligevel
skaber plads til samtalen og samværet".
Vedr. værdier, som vi tror på:
"Det, der styrer hverdagen, kan være fælles værdier eller
enkeltpersoner, der styrer og tilrettelægger ud fra egne
idealer".
"Ud fra interviewene med projektledere og lærere synes det
styrende i hverdagen at være fælles værdier eller tilrettelæggelsen
af projektet ud fra egne idealer".
Pædagogiske rum og metoder
Folkeoplysning er et pædagogisk rum, der danner rammen om
samværsformer, der nok præges af asymmetri, men også af forsøg på
at skabe rum, rytme og rammer, der passer til og skubber på
deltagernes anliggender. Netop heri ligger måske folkeoplysningens
væsentligste virkning, og FO-Aarhus' undersøgelse viser, at
virkningen rent faktisk opnås i virkelighedens verden.
Folkoplysningsprojekter tilbyder anderledes skolegang, hvor
projektets rammer tilrettelægges efter deltagernes behov, og der er
plads til anderledes samværsformer. Men desværre er vi i
folkeoplysningen nok også her for dårlige til at synliggøre
fordelene og resultaterne.
Med hensyn til pædagogiske metoder talte den gamle fritidslov om
studiekredse, aftenskole og interessegrupper. Men siden denne lovs
ophævelse og indførelse af den nye folkeoplysningslov er de
pædagogiske metoder, som egentlig er det unikke ved
folkeoplysningen, overhovedet ikke drøftet.
Men at de pædagogiske metoder ikke er blevet drøftet og dermed
synliggjort, betyder ikke, at der ikke sker noget. De pædagogiske
metoder kan i nutidens folkeoplysning beskrives som
procesorienteret, færdighedsorienteret og produktorienteret
undervisning:
- Den procesorienterede undervisning, der svarer nogenlunde til
datidens studiekredse, lægger bl.a. vægt på konfrontation,
målsætning, dialog, samvær, selvhjælp
- Den færdighedsorienterede undervisning, aftenskolen, bygger
især på indlæring, færdighedstræning, men også dialog og
målsætning
- Den produktorienterede undervisning, der nok bedst kan
sammenlignes med de "gamle" interessegrupper for voskne, lægger
vægt på indlæring, færdighedstræning og projektarbejde
En af de pædagogiske metoder eller vinkler, FO-Aarhus bruger i
sin daglige undervisning, er de 7 personlige kompetencer, som kort
sagt går ud på at arbejde med holdning og ansvar i
undervisningen:
- Historisk og social kompetence
- Kommunikation og tolerance
- Musisk, æstetisk kompetence
- Krop og bevægelseskompetence
En uddybning af f.eks. punkt 1:
Det kvalificerede valg træffes tit på baggrund af
diskussion og samtale. Et valg følges ofte af en handling. Det
kræver selvtillid og selvværd. Gennem vejledning og samtale støttes
og inspireres deltagerne til at afklare deres ønsker og muligheder
i arbejde eller uddannelse. Stikord for handle- og valgberedskab er
bl.a. omstillingsparathed, fleksibel, initiativ.
Disse 7 kompetencer er sjovt nok både gamle og nye. Gamle fordi
de ligeså godt kunne været skrevet af Grundtvig, som netop talte om
"det hele menneske", dvs. alle sider af menneskelivet - og nye
fordi de er som snydt ud af næsen på det moderne erhvervslivs krav
til sine medarbejdere. Bl.a. har Lars Kolind (tidl. direktør for
Oticon) opstillet følgende kvalifikationer, der er særligt
efterspurgte:
- Evnen til at få og realisere gode ideer
- Evnen til at håndtere kompleksitet
- Evnen til at håndtere sproglige og kulturelle barrierer
- Evnen til at køre det hele effektivt
- Evnen til at anvende den nyeste informationsteknologi
- Evnen til at tænke og arbejde tværfagligt med udgangspunkt i en
meget solid faglighed i traditionel forstand
- Mod, handlekraft, selvstændighed og motivation
"På første række"
Frit Oplysningsforbunds undersøgelse "På første række"
dokumenterer, at vi i vore projekter finder disse pædagogiske
metoder og kompetencer:
- Bilede 1: Tæthed - kontakten etableres
- Billede 2: Tomgang - horisonten udvides
- Billede 3: Kultur - koder afkodes
- Billede 4: Forståelse og eksistens - ønsker forfølges
Ligesom procesorienteret, færdighedsorienteret og
produktorienteret undervisning er med i baghovedet på enhver lærer,
sådan kommer projekterne også rundt om disse 4 "billeder".
Alle Frit Oplysningsforbunds projekter bygger på en kombination
af et eller flere af "billederne":
Billede 1: Tæthed - kontakten etableres
Vekselvirkningen mellem samvær, omsorg og aktiviteten
skaber rum for deltagerne og de problemer og vanskeligheder, de
slås med. Rummet fungerer som en (langsom) start på en ny
tilværelse, samtidig med at den gamle tilværelse langsomt fader ud.
Stedet giver deltagerne mulighed for at udforme individuelle
handlingsplaner, således at der er en rimelig udsigt til, at der
sker noget. Den laveste fællesnævner er forsøget på at reducere
negative virkninger af års ubehag. Hverdagen præges da også af
diskussioner om personlige problemer, f.eks. parforholdsproblemer,
boligproblemer m.m.
Billede 2: Tomgang - horisonten udvides
Grænserne mellem det personlige rum og undervisningen er således
kernen og dynamikken i denne erfaringsbaserede undervisning.
Konfrontationen kommer via de emner, der arbejdes med, læringen
kommer f.eks. i flygtninge- og indvandrerprojekter via samværet på
dansk, dialogen giver indsigten og forståelsen for dansk
kultur.
Lyster og interesser bestemmer aktiviteten, og derigennem kan
der skabes rum for frigørelse fra en tilværelse, som deltagerne
gerne vil ud af. Stedet retter sig efter de behov, der findes
blandt deltagerne. Den kreative kedsomhed indkredser deltagernes
anliggender og tydeliggør for deltagerne, hvor deres primære
interesser ligger.
Billede 3: Kultur - koder afkodes
Kunsten er at finde deltagernes anliggender og rejse
problemstillinger, der passer relevant herind i. Når det sker,
forløber processen let, og deltagerne bliver gjort aktive i en
grad, der stimulerer undervisningen og dem selv til at gå
videre.
Når kultur læres, er der i høj grad tale om færdighedslæring men
ikke nødvendigvis det, der normalt kaldes sociale færdigheder men
derimod færdigheder, som implicerer selverkendelse, sproglig
indsigt (både eget og andres sprog) og evnen til at indleve sig i
andres forhold, og som opnås via dialog og konfrontation.
Billede 4: Forståelse og eksistens - ønsker
forfølges
Deltagerne bliver så at sige konfronteret med sig selv i
øvelserne, hvad enten sådanne øvelser er dans, skuespil,
produktionsarbejde eller blot at vælge praktik. Tilbagemeldingerne
er i nogle situationer meget konkrete, i andre tilfælde skal
tilbagemeldinger opsøges. Det at sætte mål for sig selv skal ikke
altid tages helt bogstaveligt, men snarere ses som et moment i de
anliggender, man er involveret i. Det væsentlige er, at deltagerne
bringes i situationer, hvor de får lejlighed til at se eller at
vælge. At deltagerne tilegner sig rimeligt realistiske
forestillinger om tilværelsen fremover, hører til en af de
væsentlige opgaver.
Redegørelse for aftenskolen i Århus
Århus Kommune udgav i december 1997 en redegørelse for
aftenskoleområdet i Århus. Heri listede man følgende
målsætninger/ønsker for aftenskolen op:
- 1) voksenundervisningen skal give deltagerne en oplevelse af
identitet, selvtillid, ligeværdighed og ansvarlighed som borgere i
et demokratisk samfund
- 2) voksenundervisningen skal tilgodese grupper med særlige
behov (ældre, handicappede og flygtninge/indvandrere m.v.)
- 3) voksenundervisningen skal indgå som et element i en større
helhed - f.eks. gennem projekter på tværs af lovgivning og sektorer
samt gennem tværgående samarbejde med foreninger og beboerhuse
- 4) voksenundervisningen skal fremme aktiviteter med
aldersintegration til formål
- 5) voksenundervisningen skal udvikle de pædagogiske
muligheder/former (f.eks. fjernundervisning, alternative
samarbejds- og undervisningsformer)
Det billede, som FO-Aarhus' bog "På første række" giver af
FO-Aarhus' projekter, lever i høj grad op til disse kommunale
målsætninger. Folkeoplysningen kan være og er mange steder det
postmoderne svar på det samfundsmæssige behov for en særlig social
indsats over for personer, der er udelukkede fra samfunds- og
arbejdslivet. Det alemene, sociale bidrag er at bevæge, oplive og
handle samt skabe orienteringssans og retning i menneskers
liv.
Læs
forordet til og konklusionen i bogen "På første række"
Til toppen