Af PLS Consult
Projekt Jobudvikling: et projekt i samarbejde med FO-Aarhus
1.1. Evalueringens baggrund og formål
PLS Consult præsenterer i denne rapport en evaluering af "Projekt
Jobudvikling".
Evalueringen er gennemført for Udviklingscenter for Beskæftigelse
på Særlige Vilkår og Dobbelt Netværk, Region Århus Amt i perioden
juni til august 1998.
Projekt Jobudvikling er et pilotprojekt, som er ideudviklet og
iværksat af førtidspensionist Lotte Louise Nielsen. Projektets
formål er at integrere førtidspensionister med resterhvervsevne på
arbejdsmarkedet i ordinære jobs, men på nedsat tid. Projektet blev
igangsat pr. 1/9 1997 efter 1 års projektudvikling og afsluttedes
d. 31/5 1998.
Evalueringen har overordnet følgende formål:
At kortlægge og beskrive de barrierer der kan være i forbindelse
med integration af førtidspensionister med resterhvervsevne på
arbejdsmarkedet.
For det første belyses barrierer hos førtidspensionisten selv, det
være sig personlige, fysiske, psykiske og økonomiske barrierer. For
det andet belyses det, hvorvidt der er økonomiske og driftsmæssige
barrierer hos arbejdsgiverne eller sociale barrierer hos kolleger
på arbejdspladsen. For det tredje analyseres det, om der kan
identificeres svage sider ved den måde, projektet har været
organiseret på herunder visitationsprocessen, indholdet af
afklaringskurset, udslusningen på arbejdsmarkedet samt mange andre
elementer i projektet.
At give vurderinger og anbefalinger til hvorledes integrationen
af førtidspensionister med resterhvervsevne på arbejdsmarkedet
bedst muligt kan organiseres i eventuelle fremtidige projekter af
lignende karakter.
PLS Consult vil herunder give en række anbefalinger til at
organisere integrationen af førtidspensionister, anbefalinger, der
bygger på de positive såvel som de negative erfaringer, der kan
uddrages af Projekt Jobudvikling.
1.2. Evalueringens datagrundlag
Undersøgelsen er baseret på telefoninterviews, der er
gennemført på grundlag af et spørgeskema.
De anvendte spørgeskemaer har både omfattet spørgsmål med faste
svarkategorier og åbne spørgsmål, hvor respondenterne har kunnet
give uddybende kommentarer.
Der er gennemført telefoninterview blandt følgende grupper:
Kursisterne der deltog i projektet
Arbejdsgiverne
Kolleger/tillidsrepræsentanter på arbejdspladserne
Telefoninterviewene blev gennemført på grundlag af spørgeskemaer
udformet af PLS Consult til henholdsvis kursister, arbejdsgivere og
kolleger/tillidsfolk på arbejdspladsen.
Tabel 1.1 nedenfor viser antal kontaktede respondenter og antal
gennemførte telefoninterviews.
Telefominterviewundersøgelsens svarprocenter
Tabel 1.1
|
Antal kontaktede
|
Antal gennemførteinterviews
|
Svarprocent
|
Kursister
|
52
|
38
|
73%
|
Arbejdsgivere
|
29
|
28
|
97%
|
Kolleger/tillidsrepræsentanter
|
20
|
9
|
45%
|
Total
|
101
|
74
|
73%
|
PLS Consult har således gennemført i alt 74 telefoninterviews
blandt personer, som har været involveret i Projekt Jobudvikling.
Der er opnået en samlet svarprocent på 73%, hvilket må betegnes som
tilfredsstillende. Den forholdsvis moderate svarprocent på 45 %
blandt kolleger/tillidsrepræsentanter skyldes, at det i en del
tilfælde, på grund af virksomhedens begrænsede størrelse, ikke var
relevant at gennemføre interview. I mindre virksomheder har
arbejdsgiveren været så "tæt på" førtidspensionisten på
arbejdspladsen, at interview blandt kolleger ville have haft
begrænset relevans.
1.3. Rapportens opbygning
I afsnit 2 præsenteres evalueringens overordnede
konklusioner og anbefalinger samt et resume af evalueringens
hovedresultater.
Afsnit 3 indeholder en kort beskrivelse af Projekt Jobudvikling
herunder dets finansiering, indhold og tilrettelæggelse.
Den resterende del af rapporten indeholder selve evalueringens
præsentation og analyse af undersøgelsens data. Rapporten er
opbygget således, at den er opdelt efter hovedfaserne i det forløb,
førtidspensionisten gennemgår.
Afsnit 4 behandler projektets information og rekruttering,
herunder hvorledes førtidspensionisterne vurderer den information,
de på forhånd fik om projektet og hvilke forventninger, de knyttede
til det. Ligeledes behandles førtidspensionistens vurdering af
visitationssamtalens tilrettelæggelse og forløb. Afsnit 4 omfatter
også arbejdsgivernes vurdering af projektets
informationsaktiviteter.
Afsnit 5 behandler projektets afklaringskursus. Der fokuseres
herunder på kursisternes vurdering af undervisningens indhold,
tilrettelæggelse og kvalitet. Ligeledes behandles kursisternes
vurdering af jobformidlingens kvalitet.
Afsnit 5 belyser også arbejdsgivernes vurdering af relevansen af
kursusdelens indhold, og den forberedelse Projekt Jobudvikling i
øvrigt har givet kursisterne.
Afsnit 6 belyser selve jobformidlingen, herunder hvorledes
henholdsvis kursister og arbejdsgivere vurderer jobkonsulentens
arbejde samt de øvrige faktorer, der er af betydning for en
vellykket opstart af et praktikophold.
Afsnit 7 fokuserer på forløbet af praktikperioden baseret på
vurderinger fra henholdsvis kursister og arbejdsgivere. Det
analyseres herunder hvilke årsager, der har været til evt. afbrudte
praktikforløb samt hvilke faktorer, der er væsentlige for et
vellykket praktikforløb.
I afsnit 8 analyseres de privatøkonomiske konsekvenser ved
førtidspensionisters delvise beskæftigelse. Der redegøres først for
den relevante lovgivning, og herefter opstilles diverse
beregningseksempler.
Uddrag fra Nyhedsbrevet DOBBELT NETVÆRK No 7. Årgang
2:
Projektet har været bygget op omkring følgende
forløb:
Visitationssamtaler og rekruttering, 6 ugers afklaringskursus (
20-25 timer ugentligt), 12 ugers ulønnet virksomhedspraktik og
ordinært arbejde på nedsat tid.
Konklusion:
Cirka halvdelen af de kursister, som gennemførte praktikforløbet,
har efterfølgende fået ansættelse på praktikstedet. Den anden
halvdel har angiveligt via praktikforløbet fået afklaret, at de
ikke kan leve op til arbejdets faglige eller fysiske krav. Et meget
væsentligt element for et vellykket praktikforløb har været, at
både arbejdsgiveren og kursisten forinden informeres tilstrækkeligt
om, hvad de kan forvente af hinanden.
Stort set ingen af kursisterne har haft betænkeligheder med
hensyn til økonomien ved at søge optagelse på projektet og
efterfølgende ordinært arbejde. Rapporten konkluderer da også, at
der for førtidspensionister generelt vil være en økonomisk gevinst
ved at opnå en arbejdsindtægt.
Langt hovedparten af arbejdsgiverne har været positivt
indstillet overfor ideen i projektet og har ikke haft
betænkeligheder ved at medvirke som arbejdsplads. Arbejdsgiverne
peger dog på følgende barrierer for at integrere
førtidspensionister på arbejdsmarkedet:
Førtidspensionisternes fysiske begrænsninger
- at førtidspensionisterne er for dårligt forberedt på mødet med
arbejdsmarkedet og den specifikke virksomhed
- at arbejdsgivere får for lidt information om, hvad
førtidspensionisten magter
- manglende forberedelse og for hos medarbejdere
Rapporten går i øvrigt mere detaljeret til værks omkring de
erfaringer, man har gjort sig i projektet. Både UdviklingsCenter,
beskæftigelse på særlige vilkår og Dobbelt Netværk håber, at
erfaringerne med Projekt Jobudvikling kan danne grobund for
lignende initiativer til at skaffe førtidspensionister med
resterhvervsevne i arbejde
Evaluering af Projekt Jobudvikling af PLS Consult