Af Martin Hansen
"Nu har vi chancen for igen at være banebrydende og nytænkende
inden for voksenundervisningen," siger Torben Dreier fra FO-Aarhus
om mulighederne i de fleksible tilrettelæggelsesformer.
Torben Dreier fra FO-Aarhus sad som NETOPs repræsentant med i
arbejdsudvalget, der udformede den nye lov om de fleksible
tilrettelæggelsesformer. NETOPnyt har talt med ham om tankerne bag
loven.
Vi har lånt
artiklen fra NETOPnyt.
"Nu har vi chancen for igen at være banebrydende og nytænkende
inden for voksenundervisningen," siger Torben Dreier fra FO-Aarhus
om mulighederne i de fleksible tilrettelæggelsesformer.
Torben Dreier fra FO-Aarhus sad som NETOPs repræsentant med i
arbejdsudvalget, der udformede den nye lov om de fleksible
tilrettelæggelsesformer. NETOPnyt har talt med ham om tankerne bag
loven.
Hvad er ideen bag den nye lov om fleksible
tilrettelæggelsesformer?
Det er, at vi nu får mulighed for at udvikle - ikke blot
folkeoplysningen - men også voksenundervisningen som helhed.
Jeg har altid haft stor kærlighed til debatpuljen - den såkaldte 10
procentspulje. Den har givet os en masse nye muligheder, og det er
vigtigt, at vi udvikler mere inden for den tænkning, der lå bag
debatpuljen.
Hvad er det for en udvikling, du vil have?
For eksempel har jeg ofte fået tudet ørene fulde af de gamle
folkeoplysere, der fortalte, at folkeoplysningen altid har været de
fremmeste med nytænkning på voksenundervisningsområdet. Det var jo
i folkeoplysningen at ting som VUC, daghøjskoler og
integrationsundervisning først blev udviklet. Det er ting, der har
vist sig så gode, at de jo hver for sig er blevet ophævet til lov -
at de har fået et selvstændigt liv. Men siden 90'erne er der ikke
rigtigt sket noget nyt. Lovgivningen har været for stram, og vi har
pædagogisk været låst fast.
Er der intet sket de sidste snart 20 år?
Der har da været projekter. I Frit Oplysningsforbund arbejdede vi
med ø-projekter og fjernundervisning, men ret symptomatisk var vi
nødt til at søge forskellige dispensationer for at gennemføre
projekterne. Lovens rammer gav ikke direkte mulighed for det.
Men med loven om de fleksible tilrettelæggelsesformer har vi fået
udvidet rammerne. Nu har vi fået nye muligheder. Folkeoplysningen
kan igen blive et forsøgslaboraturium for voksenundervisning. Måske
kan vi igen lave aktiviteter, der løftes op til nye love.
Er det et succeskriterium for dig, at tingene løftes op til
love - og dermed oftest fjernes fra
folkeoplysningen?
Både ja og nej. At en aktivitet bliver løftet op til lov, er jo et
tegn på, at vi har ramt rigtigt, at aktiviteten er så vigtig, at
den skal sikres gennem mere faste regler. Det er da en meget stor
anerkendelse. På den måde viser vi, at folkeoplysningen er en meget
vigtig del af udviklingen. Og dermed viser vi, at vi har brug for
vidde rammer for at lave denne udvikling.
Men det forhindrer os omvendt ikke i at forsøge at bevise
lovgiverne om, at vi også sagtens kan magte aktiviteterne selvom de
får deres egne love.
Hvilke aktiviteter forestiller du dig så, vi skal til at
lave?
Uha, der er mange muligheder. Hvis vi skeler til resten af Norden,
så er studiecirkler et stort fænomen i både Norge og Sverige - og
har været det i Danmark tidligere. Men rammerne har ikke været til
det.
Tag nu bare os her i Århus. Århus Kommune vil inddrage borgerne
i byudviklingen i hele kommunen. Her kan vi nu meget bedre byde
ind. Hvis vi under den gamle lov ville lave en studiecirkel omkring
byudviklingen af et lokalområde, så måtte vi beregne en høj
deltagerbetaling. Lederen af studiecirkelen skulle jo betales i
henhold til løncirkulæret og så videre. Og med så høj en
deltagerbetaling ville vi ikke få mange borgere til at deltage. Men
med den nye lov kan vi nøjes med at give lederen et par flasker
rødvin - og så måske hive nogen mere økonomisk krævende eksperter
ind en gang imellem, når der er behov for det.
Men det lyder da lidt, som om loven kan udhule lønnen for
undervisere i aftenskolen?
Nej, slet ikke. En studiecirkel er efter min mening karakterisere
ved, at lederen af aktiviteten deltager på lige fod med de andre i
studiecirklen. Hvorfor skal denne så have løn, når denne leder mere
er en praktisk gris?
I andre fleksible tilrettelæggelsesformer kan jeg meget nemt
forestille mig, at den pågældende ansvarlige får en højere løn, end
den som det nuværende løncirkulære giver mulighed, fordi
instruktøren i dette tilfælde indtager en ekspert rolle.
Så mange husflidsforeningers aktivitetsdage, der normalt
kører uden tilskud, kan nu køres som de fleksible
tilrettelæggelsesformer?
Det kan de ikke bare uden videre. Der står helt præcist i den nye
lov, at aktiviteterne skal handle om væsentlige samfundsrelaterede
emner. Så det er ikke nok at lave et håndværk. Men man kan omvendt
sagtens forestille sig, at en forening valgte en gang imellem at gå
bag om håndværket og studere baggrunden, fremtidsperspektiverne
eller noget andet. Og så taler vi om en aktivitet, der passer ind i
den nye lov.
Så det må blot ikke være praktisk arbejde?
Jo da. Hvis et hold i pileflet vil arbejde mere med pilens gavnlige
effekter, så ville det være helt oplagt, at et projekt gik ud på at
lave et rodzoneanlæg. Det ville helt klart - efter min mening -
leve op til kravene - men det skal jo altså række videre ud
…
Er loven blevet præcis, som du havde ønsket
dig?
Det er et glimrende første skridt i den rigtige retning. Der kunne
sikkert godt være nogle formuleringer, der kunne være bedre. Men
det var, hvad vi kunne blive enige om.
Og der er ingen tvivl om, at disse nye muligheder giver
perspektiver for fremtidens folkeoplysning - og for kommende
lovændringer.
Fra NetopNyt nr. 1, 2007
Til toppen