Af Kaj Andersen
Lovgivningen
I starten af 1990-erne blev fritidsloven afløst af "Lov om
støtte til folkeoplysning". Loven angiver vilkår for offentlig
støtte til undervisning af voksne (aftenskoler) og aktiviteter for
børn og unge mv. (herunder blandt andet idræt og
sportsaktiviteter).
I daglig tale er loven kommet til at hedde "folkeoplysningsloven".
Og dette i en sådan grad at et officielt organ som "Dansk
uddannelses- og erhvervsleksikon indledningsvis i kapitlet
"Folkeoplysning (undervisning) skriver:
Folkeoplysning er mange ting. Typiske eksempler på aktiviteter og
undervisning, som kan få støtte efter lov om støtte til
folkeoplysning er aftenskoler, oplysningsforbund, fritids- og
ungdomsklubber........"
Økonomien
Det har kostet mange kræfter at få gjort klart, at der er
væsentlig forskel på økonomiske rammer og på det grundlæggende i
folkelig oplysning. Det er langt fra alt, hvad der foregår i
henhold til nævnte lov, der nødvendigvis er folkeoplysning eller
folkelig oplysning, som det mere klangfuldt hedder i
formålsparagraffen til vores egen lov "Lov om folkehøjskoler,
efterskoler, hush.............." .
Formålet
Folkelig oplysning er altså også et væsentlig formål med
vores virksomhed. Men det er jo ikke ensbetydende med, at det så
også er det, der sker. Folkelig oplysning er ikke identisk med de
undervisningsområder, de fag, vi lægger ind i skemaet. Det er
derimod måden, vi formidler stoffet på, og bredden på de elementer
vi indrager i undervisningen, der bliver afgørende.
I disse tider får man næsten oplevelsen af, at jo mere der tales
om folkelig oplysning, jo mindre er det en erkendt del af
indholdet. Det gælder også steder, hvor begrebet skulle være det
grundlæggende - det bærende. Det være sig voksenundervisningen, som
der foregår rundt om i lokalområder i de enkelte kommuner, og det
gælder, hvad der foregår på danske folkehøjskoler, og som det
foregår på efterskoler mv.
Kvalificerende eller ej
Stærke kræfter - lige fra folketinget til tidsånden -
forsøger nærmest at forhindre mulighederne i at udfolde sig. For
højskolens vedkommende diskuteres det, om den skal have kompetence
- være kvalificerende - eller ej. Spørgsmålet er akademisk. Den
gode højskole har altid været karakteriseret ved, at den absolut
var kvalificerende - omend ikke i en snæver faglig forstand men
netop derfor absolut kvalificerende.
For efterskolens vedkommende er det betydningen af 10. skoleår,
der er til debat. De unge skal hurtigere gennem
uddannelsessystemet, og skal således helst (ifølge nogle
effektivitetshungrende politikere og erhvervsfolk) undlade 10.
skoleår. Det, disse personer i deres iver overser, er netop det
kvalifiserende element. I skrivende stund har selv
undervisningsministeriets undersøgelser dog godtgjort, at netop det
alment kvalificerende led ikke kan udelades, hvis man vil nå et
højt fagligt / menneskeligt niveau med effektiv udnyttelse af
samfundet resourcer..
Almen dannelse
I denne debat er det naturligt at overveje, hvad "Almen dannelse"
er? Og hvor forsvinder begrebet hen i denne debat.
I efterskolelovens formålsparagraf står der, at vi "tilbyder
undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er folkelig
oplysning. Undervisningen er af almen dannende karakter". Længere
henne står der, at "efterskoler tilbyder unge elever kurser med
henblik på elevernes hele menneskelige udvikling og modning, samt
deres almene opdragelse og uddannelse. Skolerne kan afholde
folkeskolens afsluttende prøver".
Almen dannelse og faglig dannelse er hinandens modsætning og
forudsætning. Som det hedder et sted i undervisningsministeriets
redegørelse til folketinget om folkehøjskoler:
"Det giver mulighed for at overveje, hvad man skal bruge resten af
sit liv til". Og "hvad der sker på disse skoler har altid været et
personligt anliggende for de mennesker, der har været
indblandet".
Fremtidens skole
I Undervisningsministeriets "Pejling og perspektiv" fra
1988 angives der indledningsvis fire forudsætninger for fremtidens
skole:
- Det samfund vi tænker frem mod, er et frit og selvstændigt
repræsentativt demokrati
- Den skole, vi tænker frem mod, kan nok i sin struktur og sit
indre liv være anderledes end 80-ernes skole, men det er en skole
organiseret på grundlag af samarbejde mellem elever, lærere og
forældre i vekselvirkning med det øvrige samfund
- Det syn på barnealderens værdi og betydning, som ligger bag
nutidens skole, føres videre, og samfundet tager de økonomiske
konsekvenser heraf
- Opfattelsen af skolens funktion som både kundskabsformidlende
og opdragende fastholdes, ligesom der lægges vægt på at fremme den
demokratiske holdning
Der er her ikke sagt noget om det faglige men meget om det
almene. Om forholdet til hinanden og til det fælles samfund. Det
fundament, - det perspektiv - der tages udgangspunkt i, er "Almen
dannelse" eller "folkelig dannelse", som tidligere
undervisningsdirektør K. E. Larsen udtrykte sig: "Folkelig dannelse
er værgeløs men aldeles afgørende, og folkeoplysning og folkestyre
går hånd i hånd".
Vi gør i denne opfattelse noget alvorligt ved vores samfundssyn og
vores folkestyre, hvis ikke vi tager det almen dannende - folkelig
oplysning alvorligt.
Det almene fundament og Grundtvig
Lad mig endelig illustrere to tidsmæssigt forskellige
måder at udtrykke det almene fundaments nødvendighed samt et
praktisk eksempel på teoriens funktion i den virkelige verden.
I februar 1843 skrev Grundtvig til Christian VIII om sine tanker
om akademiet i Sorø således, at det kunne blive en anstalt til
almindelig, folkelig dannelse og oplysning.
I dette lange brev opremser Grundtvig blandt andet nogle
forudsætninger for, at en sådan anstalt kan fungere efter
hensigten.
- "Når nu folkelighed og fædreneland og modersmål skal være det
levende middelpunkt for dannelsen og oplysningen, man stræber at
opelske og udbrede, da må der i det mindste være en som forholdsvis
er mester i modersmålet, ikke blot som det findes i bøgerne, men
frem for alt som det lever i folkemunden"
- " En i det mindste måtte der også være, som både kendte og
elskede fædrenelandets historie, og kunne fortælle den livlig, thi
ungdommen skal jo ikke plages med navne, årstal og allehånde
småting"
- "En i det mindste måtte der også være , som kendte og elskede
folkesangen både i sin ældre og nyere skikkelse, og som enten selv
kunne være forsanger, eller havde dog en fast medhjælper som kunne
være det"
- "En i det mindste måtte der også være, som havde set sig godt
om i fædrenelandet og kendte ikke blot stædernes beliggenhed og
egnenes smukke udsigter, men også folkene"
- "Endelig måtte der vel såre ønskes en lovkyndig, der uden at
bryde sig om Romerretten, kunne og ville give ungdommen en sand og
levende forestilling om fædrenelandets statsforfatning og
lovgivning"
Hvis man tager det lange tidsperspektiv i betragtning, er
forskellen i det fundament i perspektivplanen og Grundtvigs brev
måske ikke så stor. Det er personens almene udvikling, der er det
centrale.
De 7 kompetencer
På samme måde er med de såkaldte
"7 kompetencer" (Efter ide af tyskeren Oscar Negt og her
udviklet på dansk af skoleleder Torben Dreier). I sin korte version
ser de således ud:
- Handleberedskab og valgberedskab" hvor stikord kunne være
omstillingsparathed, fleksibilitet og initiativ.
- "Det historiske som grundlag for social kompetence". Her kunne
stikord være egen placering i samfundet som udgangspunkt for
samarbejdsevnen, omsorg og troværdighed.
- "Kommunikation, sproglig kompetence og kulturforståelse", hvor
det at se fordomsfrit på egen faglighed og tradition, er
kvalifikationer i forbindelse med uddannelse og erhverv.
- "Det æstetiske og musiske" som vigtige elementer i sin
udfoldelse.
- "Kroppen og bevægelsen". I det moderne bevægelseshæmmende eller
stressede samfund har disse elementer stor betydning.
- "Økologisk bevidsthed - grønne kvalifikationer".
- "Faglig kompetance - teknologisk bevidsthed".
De første seks kompetencer omhandler det hele menneskes
livsområder og påvirkningsmuligheder af egne livsvilkår, mens det
den sidste fuldender det hele menneskes muligheder som fungerende
menneske.
Afstanden fra Grundtvig i 1843 til "De syv kompetencer" i 1990-erne
handler mest som samfundsudvikling. Det æstetiske fornægter sig
ikke nogle af stederne, men at verden er blevet større, mere
teknisk og måske på mange måder også mere indviklet, er
kendsgerninger vi må forholde os til.
For et par år siden havde jeg fornøjelsen at optræde i panel med en
leder fra en stor erhvervsvirksomhed. Jeg skulle redegøre for Den
Fri ungdomsuddannelses muligheder. Før mødet havde vi bekræftet
overfor hinanden, at vi kom fra to vidt forskellige verdener. Da
mødet var slut måtte vi erkende, at de almene kvalifikationer, Den
fri Ungdomsuddannelse lægger op til, netop er dem erhvervslederen
satte højt hos sine medarbejdere.
Der er en verden til forskel fra den effektivitetsfiksering, der
findes hos nogle politikere og uddannelsesplanlæggere og den
virkelige verden. Den faglige kompetence skabes primært på
fundamentet af bred almen dannelse både før og nu
Til toppen