Artikel af Torben
Dreier, skoleleder
FO-Aarhus' daghøjskole GIMLE's formål
Det er Daghøjskolen Gimles formål at udbrede
folkeoplysning inden for almene, økonomiske, politiske, sociale og
kulturelle emner, samt at arbejde for de idealer, som De Forenede
Nationer står for.
Målet er i et lokalt højskolepræget miljø at styrke deltagernes
personlige udvikling samt deres muligheder og forudsætninger for
uddannelse og/eller arbejde.
Daghøjskolen har en særlig forpligtelse overfor arbejdsløse,
kortuddannede og andre særligt truede og udsatte grupper i forhold
til arbejdsmarkedet.
Gimle, der blev oprettet i 1995, har nu 10-15 linjer med vidt
forskelligt indhold, f.eks. filosofi, EDB, papirfremstilling/kunst,
livskunst, sprog, arkitektur/design.
Daghøjskolernes folkeoplysende undervisningsbegreb
indebærer:
- En almenmenneskelig bredde i indholdet af både kulturelle,
samfundsmæssige, kreative, musiske, økologiske og teknologiske
aspekter
- Et højskolepræg i et socialt og menneskeligt stimulerende
lærings- og udviklingsmiljø
- Der tages udgangspunkt i deltagernes behov, forudsætninger og
livserfaringer
- Deltagerne har høj grad af medindflydelse på emner og
tilrettelæggelse
Hovedsigtet med folkeoplysning indebærer:
- Fri tilrettelæggelse
- Folkeligt møde om vedkommende fællesanliggender
- Frihed i idégrundlaget
- Frivillig deltagelse
Daghøjskolernes undervisning tilrettelægges ikke med hovedsigtet
mod faget, men er orienteret mod at forbinde det folkeoplysende med
den personlige udvikling og det uddannelses- og
erhvervsrettede.
Vejledning og afklaring er integreret i daghøjskolernes
undervisning og tilrettelægges med udgangspunkt i deltagernes
livserfaringer, ressourcer og behov, samt hovedsageligt i emne- og
temaorienterede forløb.
De 7 kompetencer
Hos daghøjskolen Gimle har vi haft succes med at
udmønte det almene, brede folkeoplysningsbegreb konkret i "bløde"
og "hårde" kvalifikationer under ét i "de 7 kompetencer" (med
inspiration fra sociologen Oskar Negt og Grundtvigs tanker om "det
hele menneske".
1. Handleberedskab og valgberedskab.
2. Historisk kompetence som grundlag for social kompetence.
3. Kommunikation, sproglig kompetence og kulturforståelse.
4. Det æstetiske og det musiske.
5. Kroppen og bevægelsen.
6. Økologisk bevidsthed.
7. Faglige kvalifikationer - teknologisk bevidsthed.
Vi kunne godt tænke os at udbrede kendskabet til disse 7
kompetencer og gøre dem til et fælles begrebssæt for daghøjskoler,
fordi de faktisk altid - bevidst eller ubevidst - i en eller anden
form - fuldstændigt eller ufuldstændigt ligger til grund for
undervisningen, både på daghøjskolen eller i andre folkeoplysende
aktiviteter. Hensigten er at gøre ledere og lærere mere bevidste om
de personlige kompetencer og prøve at skabe almindelig enighed om
dem, samt at inddrage dem i beskrivelsen af undervisningen.
De 7 kompetencer er:
Handleberedskab og valgberedskab.
Det kvalificerede valg træffes tit på baggrund af den kvalificerede
diskussion og samtale. Et valg skal ofte følges op af en handling.
Det kræver selvtillid og selvværd. Fleksibilitet, mobilitet er
nogle af de eftertragtede kvaliteter, der udvikles af denne
kompetence.
Historisk kompetence som grundlag for social
kompetence.
Det er en kompetence, som frem for alt muliggør en
forståelse af den enkeltes placering i samfundet med rettigheder og
pligter. Samarbejdsevne, omsorg, troværdighed er blandt
stikordorden for denne kompetence.
Kommunikation, sproglig kompetence og
kulturforståelse
Evnen til at kommunikere drejer sig ikke kun om at kunne
tale og skrive sproget men også om tolerance og åbenhed over for
modparten. Denne kompetence rummer sprogind-læringen og er højt
prioriteret i alle projekter for udlændinge.
Det æstetiske og det musiske.
Det musiske og det æstetiske er områder, som helt
fundamentalt er med til at fremme livsglæden, både for eleven selv
og vedkommendes familie og omgangskreds.
Kroppen og bevægelsen.
Det er vigtigt at have et bevidst forhold til kroppen.
Arbejdsstillinger, sport, motion, ernæring og sundhed er blandt
emnerne. Denne viden er vigtig for en selv men også for dem, man
har ansvar for, f.eks. som forældre.
Økologisk bevidsthed - grønne
kvalifikationer.
Et område, som påkalder sig stigende opmærksomhed og giver nye
arbejdspladser overalt i Europa.
Faglige kvalifikationer - teknologisk
bevidsthed.
Her ligger de konkret faglige kvalifikationer, som et forløb giver
- men også viden om baggrunden for den teknologiske udvikling og
relationerne mellem teknologi og menneske.
Ideelt set skal alle daghøjskoleledere og -lærere anerkende de
personlige kompetencer/de "bløde" kvalifikationer som et værdisæt,
der er lige så relevant at henvise til, som konkrete faglige
kvalifikationer, fordi den personlige udvikling altid er en del af
formålet med disse forløb, f.eks. udvikling af selvstændighed,
kulturbevidsthed, kvalitetsbevidsthed, initiativ osv.
Målene bør måles
Ud over at skabe øget bevidsthed og enighed med hensyn til de
personlige kompetencer på daghøjskoleområdet, er det også vores
formål at lave en form for "måle-enhed", hvormed disse personlige
kompetencer kan måles. Det har altid været et krav, at
daghøjskoleophold ikke var fagligt kompetencegivende. Men det
betyder jo ikke, at den personlige udvikling et daghøjskoleophold
giver, er forbudt eller unyttig - tværtimod.
Vi anser det for vigtigt, at daghøjskolerne får synliggjort, at de
når deres mål: bredt at kvalificere deltagerne til arbejdsmarkedet.
Indtil nu har den personlige udvikling dog ikke været særlig synlig
eller målbar og dermed heller ikke særlig brugbar i f.eks. en
jobsøgningssituation, som et fagligt skoleophold (Købmandsskole,
AMU-kursus og lign.) ville være.
Vi mener derfor det er nødvendigt nu at sætte en "måler" på de
bløde kvalifikationer - måske ikke ligefrem en karakterskala, men i
hvert fald en måling, der viser om der er sket en personlig
udvikling i løbet af et daghøjskoleophold. Ellers drukner de
"bløde" kvalifikationer let i en verden, der kun tæller de "hårde"
kvalifikationer, og i realiteten er de jo lige vigtige på
arbejdsmarkedet og i samfundet.
Helt fra starten, da vi lavede vores virksomhedsplan for
daghøjskolen GIMLE, pointerede vi, at de syv kompetencer skulle
være grundlaget for undervisningen. Enhver linjeleder, der vil
påbegynde en daghøjskolelinje, skal gøre sig klart, hvordan
kompetencerne skal indgå i undervisningsplanen. På lærermøder
drøfter vi hver gang en af de syv kompetencer og gennemgår de
måder, de enkelte projekter/daghøjskolelinjer behandler/bruger
denne kompetence på i undervisningen.
Uddannelsesbevis
Flere af daghøjskolelinjerne har nu lavet et
uddannelsesbevis til kursisterne, som indeholder en beskrivelse af
de personlige kompetencer, der er arbejdet med i forløbet.
F.eks. har Gimles linje "Papirmageri" både i undervisningsplan
og uddannelsesbevis arbejdet med kompetencerne og helt konkret
prøvet at rubricere aktiviteterne/undervisningen under de
forskellige kompetencer, bl.a.:
- Æstetiske og musiske kompetencer: papiræstetik, papirkunst,
teoretisk og praktisk, industrielt design, emballage, bogen som
skulptur
- Teknologisk kompetence: produktion af papir, bogbinding, bogen
som massemedie
- Åbenhed over for det anderledes: udveksling og samarbejde med
flygtninge og indvandrerprojekt
- Handle og valgberedskab: kortlægning af personlige ressourcer,
produktionsplanlægning,
kundekontakt, færdigdisponering og præsentation af produkt
- Historisk og social kompetence: Kunsthistorie, sammenhæng
mellem historie, nutid og fremtid, bogen som kommunikationsmiddel,
PR-arbejde, gruppearbejde
Det almene og det personlige
Vi er på Gimle glade for den opstramning, der er kommet i
den nye vejledning til daghøjskoler i juli, og som forhåbentligt
også kommer med i den nye Lov om daghøjskoler. Det er blevet
præciseret, at daghøjskoler skal koncentrere sig om almene og
personlige kvalifikationer, ellers undergraves det folkeoplysende
grundlag. Vores erfaringer siger os endda, at man udmærket kunne
bruge de syv kompetencer til at beskrive dette grundlag i
lovgivningen som en ekstra opstramning/understregning af
daghøjskolernes brede og alment menneskelige karakter.
Men der er selvfølgelig også mange andre måder at definere det
folkeoplysende på, bl.a. har Lars Kolind fra firmaet Oticon også
gjort sig nogle tanker om personlige kvalifikationer. Hans
udgangspunkt er et lidt andet, nemlig medarbejderes/firmaers
konkurrencedygtighed i fremtidens velfærdssamfund, men da
daghøjskolens formål også er at forbedre elevernes muligheder på
arbejdsmarkedet, vil følgende punkter i høj grad være
relevante:
- Evnen til at få og realisere gode ideer
- Evnen til at håndtere kompleksitet
- Evnen til at håndtere sproglige og kulturelle barrierer
- Evnen til effektivitet
- Evnen til at anvende nyeste informationsteknologi
- Evnen til at tænke tværfagligt
- Mod, handlekraft, selvstændighed, motivation
Hovedsagen er, at man er opmærksom på det, folkeoplysningens
fader Grundtvig kaldte "det hele menneske".
Torben Dreier, Skoleleder
Læs også denne artikel om
de 7 kompetencer og
denne fra tidsskriftet "Nord og Syd"
Til toppen