Artikel til tidsskriftet "Nord-Syd".
Torben Dreier
I FO-Aarhus bruger vi de 7 kompetencer (efter ide af tyskeren Oscar
Negt) i projekter og daghøjskoleforløb som disposition for
undervisningens indhold sådan at forstå, at undervisningen skal
styrke alle personlige kompetencer - både de bløde og de hårde
kvalifikationer.
At arbejde med de personlige kompetencer indebærer, at den
enkelte - både lærer og elev - ser og styrker sine svage sider,
erkender de stærke og dernæst bruger sine kompetencer aktivt. At
bruge de personlige kompetencer som parameter for kursets indhold
betyder, at undervisningen så vidt det er muligt tilpasses den
givne deltagergruppe, f.eks. flygtninge og indvandrere.
FO-Aarhus har og har gennem årene haft mange projekter for
flygtninge og indvandrere - men aldrig ren danskundervisning. Vi
har altid søgt at kombinere sprogundervisning med andre ting, især
praktiske fag og det at kunne begå sig i det danske samfund i det
hele taget. På den måde bliver danskundervisning et middel og ikke
et mål. Bl.a. kørte vi for et par år siden et projekt "Udsyn og
Indblik", hvor flygtninge og indvandrere fik til opgave at formidle
deres egen kultur for danskere. Men herom senere.
Først en beskrivelse af de 7 kompetencer (inspireret af Søren
Dupont) med eksempler på paralleller til Grundtvigs 150 år gamle
tanker om det hele menneske. "Opfindelsen" er altså ikke ny, men
Oscar Negt har blot systematiseret og aktualiseret begreberne.
Handleberedskab og valgberedskab
Det kvalificerede valg træffes tit på baggrund af
diskussion og samtale. Et valg følges ofte af en handling. Det
kræver selvtillid og selvværd. Gennem vejledning og samtale støttes
og inspireres deltagerne til at afklare deres ønsker og muligheder
i arbejde eller uddannelse. Stikord for handle- og valgberedskab er
bl.a. omstillingsparat, fleksibel, initiativ
Historisk kompetence som grundlag for social
kompetence
Historisk kompetence drejer sig om at forstå sin egen placering i
samfundet: samfundsforhold og traditioner - rettigheder og pligter
på arbejdsmarked og i uddannelse. Stikord for social kompetence er
samarbejdsevne, omsorg, troværdighed.
Specielt det historiske område havde Grundtvigs interesse. Han
tænkte historien som bevægelse, forandring, udvikling. I sit brev
til Christian VIII skrev Grundtvig om "hvordan Academiet i Sorø
kunde blive en Anstalt til almindelig, folkelig Dannelse og
Oplysning" (1843). Bl.a. skriver han: "Een (lærer) i det Mindste
maatte der også være, som baade kiendte og elskede Fædernelandets
Historie, og kunde fortælle den livlig, thi Ungdommen skal jo ikke
plages med Navne, Aarstal og allehaande Smaating, der i det Høieste
har Værd for en enkelt Professor, men skal blive opmærksom paa,
hvad Stort og Godt der er skedt i dens eget Land, hvilke Farer det
har giennemgaaet og hvad Ære, det har vundet, saa det kan føles,
hvad Krav det har paa os Alle, og hvad Haab vi tør nære om dets
Fremtid."
Kommunikation, sproglig kompetence og
kulturforståelse
Evnen til at kommunikere drejer sig ikke kun om at kunne tale, læse
og skrive men også om tolerance og åbenhed over for det anderledes
- for de kulturforskelle, der hindrer forståelsen. At kunne skrive
en god ansøgning og klare en jobsamtale er en del af denne
kompetence. At se fordomsfrit på sin egen faglighed og traditioner
øger ens muligheder for job og uddannelse.
Også sproget var en af Grundtvigs store kæpheste. I samme brev
til kongen, som ovenfor nævnt, skriver han: "... maa der i det
mindste være Een (lærer), som, forholdsvis, er Mester i
Modersmaalet, ikke blot som det findes i Bøgerne, men fremfor Alt,
som det lever i Folkemunden, med hele sin rigdom af fyndige
Ordsprog og mærkelige Egenheder, og dette sit fortrolige
Bekiendskab med det fælles Modersmaal maa han stræbe levende at
meddele Ungdommen til dens Gavn og Glæde, ved vidende, at En eller
Ingen af disse skal være Professor eller Skribent, men de skulle
alle, om mueligt, forstaae hvad de høre tænke ordentlig og kunne
tale tydeligt og flydende om, hvad de tænker og hvad de veed."
Det æstetiske og det musiske
Det musiske og det æstetiske er områder, som helt fundamentalt er
med til at fremme livsglæden både for kursisten selv og
vedkommendes familie og omgangskreds. Men det er også en vigtig
kompetence i forhold til kreative fagområder (kunst, grafiske,
reklame- og forlagsbranchen, medier, undervisning m.fl.)
Netop sange og salmer er det, Grundtvig er mest kendt for, og i
sit brev til Christian VIII kommer hans holdning til sangens rolle
tydeligt til udtryk: "... Een (lærer) i det mindste maatte der også
være, som kiendte og elskede Folkesangen baade i sin ældre og nyere
Skikkelse, og som enten selv kunde være Forsanger, eller havde dog
en fast Medhjelper, som kunde være det, thi skiøndt man ligesaalidt
maa lægge an paa at danne hele Ungdommen til Konst-Sangere, som til
Lærde, saa er dog Folkesangen, naturlig benyttet, fra Arildstid det
frugtbareste Dannelses-Middel, og maa spille en Hovedrolle hvor
Ungdommen skal være og lære med Lyst, og er især hos os baade saa
rig og almindelig afholdt, at den, fremmet med Liv, vilde, som i
Grækenland, bringe Stenene til at dandse i Takt."
Kroppen og bevægelsen
Det er vigtigt at have et bevidst forhold til kroppen.
Arbejdsstillinger, sport, motion, ernæring og sundhed er blandt
emnerne. Denne viden er vigtig for en selv men også for dem, man
har ansvar for f.eks. som forældre. Kropsbevidsthed er noget med
kropssprog, som vi alle ved, betyder noget, når man skal stå frem
og præsentere sig for en stor forsamling eller en lille kreds til
jobsamtale.
Økologisk bevidsthed - grønne kvalifikationer
Det drejer sig om at se sammenhænge mellem menneskelig
aktivitet og naturens kredsløb. Problemer og muligheder, som
påkalder sig stigende opmærksomhed og giver nye arbejdspladser og
normer
Faglig kompetence - teknologisk bevidsthed
Her ligger de konkret faglige/håndværksmæssige
kvalifikationer, som et forløb giver - men også viden om den
teknologiske udvikling og relationerne mellem teknologi og
menneske.
Projekt Udsyn og Indblik
Men tilbage til FO-Aarhus' projekt for indvandrere og flygtninge
"Udsyn og Indblik". Et problem i megen undervisning af flygtninge
og indvandrere er nok, at sprog- og samfundsundervisningen ret
beset har til formål at gøre dem til danske samfundsborgere. Men
med det formål for undervisningen bliver flygtningene og
indvandrenes kulturarv faktisk en hindring for hurtige fremskridt
og derfor uden værdi i forhold til undervisningen.
Derfor valgte vi at prøve denne nye form for projekt. Første fase
bestod af et fire måneders kursusforløb, hvor deltagerne fik et
grundigt indblik i formidlingens mange facetter fra projekt- og
idéudvikling over pædagogik til kroppens og billedets
formidlingsvej. Anden fase var en ansættelse som kulturformidler i
FO-Aarhus, hvor de otte projektdeltagere på hver sin måde
formidlede den kultur, som de oprindeligt kom fra, og som de stadig
her i Danmark bærer med sig. Der var deltagere fra bl.a. Thailand,
Peru, Tjekkiet, Iran og Chile.
De 7 kompetencer i projektet
Projektet hjalp deltagerne til at stå på egne ben. Målt med de 7
kompetencers alen, skete der en markant udvikling:
Processen i projektet krævede en stor grad af ansvarlighed og
selvstændighed. Der blev lagt vægt på at udvikle selvtillid og
individuelle udtryksformer. Det var vigtigt, at hver deltager lærte
at værdsætte sit personlige kreative udtryk og forstå det unikke i
hver enkelts form og indhold.
Denne form for undervisning var en positiv oplevelse for
deltagerne. De kom med erfaringer fra autoritær undervisning i
hjemlandet, så det var en inspirerende, men også meget krævende
måde at lære på.
I løbet af projektet skabtes der en åbenhed over for forskellige
kulturer, lande, religioner - en helhedsforståelse af alle
menneskers og folkeslags fælles stræben og kampe i historiens
forløb.
Sprogligt blev der selvfølgelig arbejdet med forbedring af det
danske sprog, men også andre former for kommunikation er vigtige i
en formidlingsproces. Kropssprog, dans, artikulation, dialog, hvor
åbenhed over for det anderledes er altafgørende. F.eks. vendte
arbejdet med kropssproget op og ned på rollerne og hierarkiet i
gruppen. Da den kropslige energi fik høj prioritet i
undervisningen, blev gruppens svage også stærke.
For at finde så unikke måder at formidle deltagernes kultur på,
gik man i projektet meget op i at fremelske kreative og musiske
sider, så kulturformidlingen kunne få et så unikt og spændende
udtryk som muligt. Bl.a. traditionel thaidans, tjekkisk papirklip,
salsa workshops, iransk akvarelmaling, thaimad.
Deltagerne lærte også i forløbet, at kulturformidling kræver at
man kan "håndværket" markedsføring. De fik sat sig ind i
mekanismerne omkring PR med anvendelse af EDB til grafik og
design.
Fremtidsværksted
Et tre dages fremtidsværksted fungerede som udslusning,
med øget handleberedskab som mål:
1. dag koncentrerede de sig om alt, hvad der gjordet det svært
og surt at være fremmed i Danmark.
2. dag fik fantasien frit løb: Hvad ville jeg, hvis alt var
muligt?
3. dag drejede det sig konkret om: Hvad kan jeg, hvilke
muligheder har jeg nu, hvad vil jeg?
Til deltagernes store glæde opdagede de, at de nu med deres nye
færdigheder rent faktisk havde et valg, i modsætning til da de
startede i projektet. Her flere år efter projektets afslutning
bruger vi i FO-Aarhus stadig nogle af disse deltagere som lærere i
vores aftenskolevirksomhed.
Det hele menneske
De 7 kompetencer beskriver som nævnt det hele menneske, og
alle slags mennesker kunne man tilføje. Uanset hvilken gruppe, der
undervises kan undervisningens indhold bygges op omkring de 7
punkter og på den måde komme hele menneskets farvepalet rundt, med
naturlig og relevant vægtning af udvalgte punkter, alt efter
målgruppens sammensætning. Det er det, vi bestræber os på i alle
vore projekter og daghøjskolelinjer fra start til slut - lige fra
projektlederens indledende planlægning til uddeling af diplomer,
hvor kompetencerne nævnes som noget af det eleverne har været
igennem.
Af Torben Dreier, skoleleder i FO-Aarhus
Læs også
denne artikel om de 7 kompetencer