Jyllandsposten har den 12. dec. et par artikler i sit Aarhus-tillæg om FO-Aarhus' Seniordaghøjskole og kommunens inddragelse af tilskud (http://www.jp.dk/). Klik på "se mere", hvis du ønsker at se historikken og korrespondancen mellem seniorhøjskolerne og Mag. 3. Afd. i sagen.
FO-Aarhus er af den opfattelse
af Magistratens 3. Afdeling i Aarhus Kommune er på juridisk tynd
grund, når de pludselig inddrager tilskuddet til
Seniordaghøjskolen. Tilskuddet har ikke været til FO-Aarhus,
men til de deltagende pensionister på Seniordaghøjskolen, så det
har været muligt også for de økonomisk dårligt stillede
pensionister at deltage.
Seniordaghøjskolen/Ældredaghøjskolen blev
oprettet i 1985 af AOF. Siden er FOF, LOF, FO-Aarhus og Aarhus
Pensionistsamråd kommet til.
INDHOLD
- Aarhus Kommunes Social-og Ældresektoren - krævede at vi opfylde
disse betingelser.
- Efter AOFs konkurs overtog FO-Aarhus dens
seniordaghøjskole.
- Økonomisk bliver der i 2005 udbetalt følgende beløb.
- I august 2006 bliver Seniordaghøjskolen kontaktet af Mag. 3.
Afd.
- Byens seniordaghøjskoler besvarer dette brev med denne
udtalelse
- Seniorhøjskolerne får et endeligt afslag på tilskud den 3.
nov.
- Se regnskaber (år 2004 og 2005) fra Seniordaghøjskole.
- Ingen af disse udgifter må betales via
Folkeoplysningsloven
AARHUS KOMMUNES SOCIAL- OG
SUNDHEDSFORVALTNING ÆLDRESEKTOREN
- krævede at vi opfylde disse betingelser
Rammer for daghøjskoler med særligt tilskud til ældre over
60 år.
Tidsrum:
alt. I: Ultimo august til primo december.
alt. II: Primo januar til primo maj eller
alt. III: Ultimo august til primo maj.
Omfang:
2 dage pr. uge i alt mindst 9 timer pr. uge (absolut
minimum).
samt ca. 5 aftener (teater, koncerter, foredrag, debatter)
samt ca. 2 week-ends samt-ca. 2 udflugter
Antal deltagere:
Min. 14 deltagere.
Indhold:
Ingen specifikke krav. Men følgende elementer
bør være med:
Folke/livsoplysning
Samtalen
Sang
Musik
Mangfoldigheden (i modsætning til det specifikke) bør dyrkes,
men disse elementer skal indgå i et sammenhængende forløb med et
tema.
Deltagergruppe:
HØJSKOLEN er åben for alle, men henvender sig primært
til:
Alle efterlønsmodtagere, førtidspensionister og
folkepensionister.
Undervisere:
Ildsjæle som sprutter for deres emner. Der er ingen krav
til bestemte uddannelser, men interesse for højskolen bør være til
stede samt interesse for mennesker, for det er det
almenmenneskelige, det drejer sig om (modsat det
erhvervsorienterede).
Ledelse:
Det er vigtigt, at der er en gennemgående person til stede
gennem hele forløbet - en person der får det hele til at hænge
sammen. En højskole er nemlig ikke bare et par studiekredse
påhægtet en foredragsrække.
Lokaler:
Et stort lokale - med klaver - samt et mindre, så gruppen
kan deles i to (om nødvendigt). Der skal være mulighed for
kaffebryggeri samt spisning (evt. madpakker).
Godkendelse:
Nye etableranter på daghøjskoleområdet skal inden
godkendelse af levere en virksomhedsplan.
Udarbejdet af AOF, FOF, LOF og FO-Aarhus den 10.
maj 1993.
Til top
Efter AOFs konkurs overtog FO-Aarhus dens
seniordaghøjskole
Artikel fra Aarhus Stiftstidende, 2. juli 2000:
FO-Aarhus overtager AOFs ældredaghøjskole.Ældreaktiviteter måske
tilbage i AOF senere.
Af Peter Nørskov
AARHUS: Også i det kommende efterår vil 50 ældre århusianere hver
mandag til torsdag i kantinen på Sct. Annagades Skole kunne kaste
sig ud i diskussioner om alt fra ØMU og hungersnød over tro og
fremmedgørelse til IT-samfund, stormagter og forurening. Det hele
krydret med foredrag og besøg på byens museer.
Det drejer sig om deltagerne på det konkursramte AOFs
Ældredaghøjskole.
I kølvandet på konkursen har ældredaghøjskolen indgået en aftale
med FO-Aarhus, der fremover vil stå for administration og
tilrettelæggelse af daghøjskolens aktiviteter.
- Vi er glade for at kunne være med til at hjælpe
Ældredaghøjskolen, og vi er indstillet på, at daghøjskolen igen kan
blive tilknyttet AOF, hvis der bliver etableret en ny afdeling af
oplysningsforbundet i Aarhus næste år, siger FO-leder Torben
Dreier, der også er formand for Folkeoplysningssamvirket.
Her har man siden AOF-konkursen arbejdet på højtryk med en
redningsplan for de mange strandede AOF-skoler og aktiviteter.
- Ældredaghøjskolen er en så integreret del af den
socialdemokratiske bevægelse og fagbevægelsen i byen, at det vil
være helt naturligt, at den til sin tid vender tilbage til AOF hvis
man matte ønske det, tilføjer Torben Dreier.
Hos Ældredaghøjskolen hilser man FO-initiativet velkomment.
- Det er utroligt sørgeligt, det der er sket med AOF, men vi er
glade for, at samarbejdet med FO er blevet en realitet. Mange af
deltagerne på Ældredaghøjskolen er enlige, og for dem er ikke
mindst det sociale samvær på daghøjskolen vigtigt, siger Grethe
Sørensen - i daglig tale kaffe-Grethe - der har deltaget i
daghøjskolens aktiviteter siden starten i 1986.
Økonomisk bliver der i 2005 udbetalt følgende
beløb
LOF: 18.900 kr.
FOF: 164.280 kr.
FO-Aarhus: 92.880
Aarhus Pensionistsamråd: 23.700 kr.
29. august 2006 bliver Seniordaghøjskolen kontaktet af
Mag. 3. Afd.
Der afholdes et møde og vi modtager denne skrivelse
Tilskuddet til seniordaghøjskolerne
Resume
Dette notat vurderer grundlaget for tilskuddet til
seniordaghøjskolerne efter servicelovens § 65, herunder forholdet
til folkeoplysningslovens tilskudsmuligheder.
Det vurderes, at Sundhed og Omsorg ikke kan give
seniordaghøjskolerne tilskud efter servicelovens § 65, da
princippet om lex specialis medfører, at folkeoplysningsloven skal
anvendes frem for den generelle bestemmelse i servicelovens §
65.
Servicelovens § 65 kan ikke anvendes som et supplement til
tilskuddet efter folkeoplysningsloven,da tilskudsmulighederne til
den folkeoplysende voksenundervisning er reguleret i
folkeoplysningsloven.
Indledning
Det skal indledningsvis bemærkes, at seniordaghøjskolerne ikke er
omfattet af reglerne om daghøjskoler i folkeoplysningsloven.
Seniordaghøjskolerne er omfattet af reglerne vedrørende den frie
folkeoplysende virksomhed. Disse regler findes også i
folkeoplysningsloven.
Tilskud efter folkeoplysningsloven
Denne lov administreres af Sport og Fritid.
Foreningerne får støtte fra folkeoplysningslovens tilskudspulje.
Vurdering af seniordaghøjskolernes tilskud efter servicelovens §
65
Seniordaghøjskolerne får i dag tilskud efter servicelovens §
65.
Lovhjemlen for denne tilskudspraksis vurderes straks nedenfor. Det
følger af princippet om lex specialis, at specielle lovbestemmelser
går forud for generelle lovbestemmelser.
Det vurderes med udgangspunkt i dette, at seniordaghøjskolerne,
i hvert fald for fremtiden, skal henvises til alene at søge tilskud
i henhold til folkeoplysningsloven, da seniordaghøjskolernes
virksomhed har karakter af folkeoplysende virksomhed, og derfor bør
forvaltningen benytte den specielle lovbestemmelse, frem for den
generelle bestemmelse i servicelovens § 65.
Det fremgår desuden direkte af vejledningen til § 65 (Vejledning
om sociale tilbud til ældre m.fl., s. 70), at specielle
lovbestemmelser, skal benyttes frem for den generelle hjemmel der
findes i servicelovens § 65.
Der er altså ikke lovhjemmel til at Sundhed og Omsorg giver
støtte efter servicelovens § 65 som supplement til
folkeoplysningslovens tilskud.
Det bemærkes, at administrativ praksis ikke er bindende for
forvaltningen, og således kan ændres. Lighedsgrundsætningen har dog
den konsekvens, at en sådan ændring skal ske generelt, således der
ikke kan forekomme enkeltstående ubegrundede (vilkårlige)
afvigelser fra praksis.
Det blev i forbindelse med et møde mellem Region Syd og
seniordaghøjskolerne (torsdag den 25.08.2006) bemærket, at støtten
går til to forskellige aktiviteter, nemlig nedsat deltagerbetaling
og administration, og det blev på denne baggrund påstået, at
princippet om lex specialis ikke gælder i dette tilfælde.
Dette skal afvises med henvisning til, at det netop er den samme
aktivitet, nemlig folkeoplysende voksenundervisning. Det er altså
ikke relevant for den principielle diskussion omkring anvendelsen
af servicelovens § 65, hvordan pengene bliver brugt i forbindelse
med selve aktiviteten.
Konklusionen er, at der ikke kan gives tilskud
efter servicelovens § 65 til folkeoplysende voksenundervisning, da
tilskudsmulighederne til den folkeoplysende voksenundervisning er
reguleret i Folkeoplysningsloven.
Byens seniordaghøjskoler besvarer d. 13/9
2006 dette brev med følgende udtalelse
Tak fordi vi på seniorhøjskolerne har fået lov at udtale os
vedrørende notatet.
Vi er enige i at der ikke skal forekomme tilskud fra 2
lovgivninger til den samme aktivitet. Folkeoplysningsloven giver
støtte ifølge sin § 8 til aflønning af skoleleder, administrativt
personale og lærere. Deltagerne skal selvfølgelig selv betale
materialer, lokaler, udflugter mv.
Derfor har de midler som er givet til Seniordaghøjskolerne i
Aarhus ikke været penge til de formål, der i forvejen er støttet
via Folkeoplysningsloven
Aftalen fra gammel tid var en fordelingsnøgle for udgifter til
materialer, kontor/adm./revisor, markedsføring, lærermøder, ledelse
(gennemgående person på den konkrete seniordaghøjskole, som ikke
samtidig er lærer).
Materialer
18 %
Kontor, adm.,
revisor
18 %
Markedsføring
4 %
Lærermøde
4 %
Ledelse, gennemgående
person
56 %
Tilskud ifølge folkeoplysningsloven:
§ 8. Tilskud ydes til foreningen til aflønning af lærere og
ledere inden for den folkeoplysende voksenundervisning.
§ 23. Kommunalbestyrelsen yder tilskud med mindst 75% af
driftsudgifterne til almindelige lokaler uden særligt udstyr, der
ejes eller lejes af foreninger til undervisning for voksne samt for
børn og voksne sammen samt til aktiviteter i tilknytning til
undervisning.
Vi må gøre opmærksom på, at driften af en seniorhøjskole kræver
en række andre aktiviteter, lederopgaver og planlægningsmæssige
opgaver, som ligger langt udover det, man beregner for et
almindeligt aftenskolekursus. Der er derfor en gennemgående daglig
leder tilknyttet skolen.
Rammen for undervisningen på højskolerne er 9 timer ugentligt i
minimum 13 uger. Et omfangsrigt
forløb, som ville blive dyrt at gennemføre som almindeligt
aftenskolekursus.
Der gives fra Folkeoplysningsloven tilskud til 1/3 af udgifterne
til lærer- og lederløn. Men dette dækker under ingen omstændigheder
de timer, der må bruges for at holde sammen på en
seniorhøjskole.
- Helt overordnet er højskoletanken det bærende grundlag for
seniorhøjskolerne: det betyder, at der i høj grad skal bruges tid
og kræfter på både det faglige indhold og det sociale element: for
de ældre er højskolen det sted, hvor der skabes netværk og et godt
socialt sammenhold. Derfor må både lederen/den daglige praktiske
medarbejder også dagligt være "synlige" på skolen og tage sig af
større og mindre opgaver og kunne svare på praktiske og andre
daglige henvendelser fra deltagerne.
- Det er derfor nødvendigt at have et samlende element: en
daglig praktisk og administrativ medhjælper på skolen til at tage
sig af disse opgaver. Medhjælperen sørger for tilmelding til f.eks.
fællesarrangementer og tilmeldingen til fælles udflugter - og også
tilbagemelding og koordinering i forhold til lederen. Medhjælper
brygger dagligt kaffe til deltagerne - et meget væsentligt punkt,
som skal til for at holde hele det sociale højskoleliv levende!
- På lederplan er tilrettelæggelsen og driften af højskolen
langt mere omfattende end ved "almindelige" aftenskolekurser: Der
er en række faste medarbejdere og undervisere tilknyttet skolen, og
til hvert eneste lange forløb skal der udarbejdes skriftlige
undervisningsplaner for alle 13 mødegange, som skal distribueres
til deltagerne på forhånd.
For at kunne tilbyde min. 9 timers varieret ugentligt
undervisningsprogram på en højskole er det indimellem nødvendigt at
hyre undervisere og foredragsholdere ind, som kræver større
honorarudgifter end det, man kan få tilskud til via
Folkeoplysningsloven.
Som leder er man tilstede ved afviklingen af samtlige 13
fælles-arrangementer, hvor der er mange deltagere og tekniske
opgaver, mikrofonteknik, velkomst m.m. at tage sig af.
Der arrangeres hyppige lærermøder for at få koordineret det
store program.
Og der gennemføres jævnligt større fælles ekskursioner.
Markedsføring: der skal hver sæson udarbejdes et 12-siders
skriftligt program med beskrivelse og fotos til hvert eneste store
undervisningsforløb - og der skal findes gode temaer og hyres
13 eksterne foredragsholdere til de 13 større fællesarrangementer
(både forårs- og efterårssæson). Programmet skal distribueres rundt
i byen på relevante steder. Og der bliver arrangeret et stort
informationsmøde ude i byen med præsentation af lærerne,
seniorhøjskolen og hele undervisningsprogrammet.
Hele planlægningen og ikke mindst afviklingen af seniorhøjskolen
er således langt mere omfangsrig og krævende, end det er tilfældet
for almindelige kurser.
Vi håber derfor meget, at det vil være muligt at finde en
fornuftig løsning vedrørende udbetaling af tilskuddet.
Vi er villige til at drøfte det med jer, hvis det kan findes et
andet og mere juridisk holdbart grundlag for udbetaling af
tilskud.
Med lidt godt vilje fra begge sider burde det være muligt at
finde en god og fornuftig løsning til gavn for byens
pensionister.
Af hensyn til skolernes planlægning og mulige overlevelse vil vi
være meget glade for et svar fra jer indenfor en måned.
Med venlig hilsen på vegne af byens seniorhøjskoler Carsten
Lykke, Leder, FOF Aarhus
Seniorhøjskolerne får et endeligt afslag på tilskud den
3. nov.
Vi har behandlet spørgsmålet om fortsat tilskud til FO-Aarhus'
seniordaghøjskole. Dette er blandt andet sket på baggrund af jeres
høringssvar, som vi modtog den 18. september 2006.
På denne baggrund må vi meddele jer, at tilskuddet til
FO-Aarhus' seniordaghøjskole for 2007 og frem bortfalder.
Begrundelse
Seniordaghøjskolerne sidestilles med folkeoplysende
voksenundervisning, og tilskud til folkeoplysende virksomhed ydes
efter folkeoplysningslovens regler.
Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg har hidtil udbetalt
tilskud til FO-Aarhus' seniordaghøjskole efter servicelovens § 65,
og dette er ikke korrekt.
Der skal her henvises til vejledning om sociale tilbud til ældre
m.fl. (vejl. nr. 59/1998), s. 70, hvor der anføres: "Det skal
nævnes, at når der efter anden lovgivning om 15 undervisning ydes
tilskud til pensionister, kan der ikke efter servicelovens § 65
ydes tilskud til pensionister til samme form for undervisning. Her
gælder den almindelige regel, at når et område er dækket af en
special- lovgivning, skal denne anvendes."
Kommunen mangler således hjemmel til at udbetale støtte efter
servicelovens § 65 til FO-Aarhus' seniordaghøjskole.
Det bemærkes, at afgørelser efter servicelovens § 65 ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.
Med venlig hilsen
Jan Radzewicz
Konst. regionschef /Søren Sørensen
Fuldmægtig
Til toppen