Jeppe Wessberg Christensen

06. apr 2017

Portræt af kursusleder Jeppe Wessberg Christensen - Manden med en mission. Af Annemette Karkov

Jeppe 1024X534 2 

”Music is a world within itself, with a language we all understand”, sådan synger Stevie Wonder i sangen ”Sir Duke” og kunstneren italesætter dermed opfattelsen af musik som et sprog. Den opfattelse er kursusleder for Det Benhårde Musikkursus, Jeppe Wessberg Christensen, enig i. For ham er det vigtigt at have en fælles grundforståelse, som gør det muligt at kommunikere uden besvær. Dette og mange flere emner snakkede jeg med Jeppe om, da jeg interviewede ham omkring hans rolle som underviser i hørelære og musikteori.

           Da Jeppe ville søge optagelse på Musikkonservatoriet var der ikke let tilgængelig undervisning i hørelære og musikteori, i forhold til i dag, hvor der findes programmer og apps: ”Jeg satte mig ned og læste bøger og gravede i tingene, skilte det ad og samlede det igen, og til sidst fandt jeg ud af, hvordan det hele hang sammen”. Det går op for ham, at han nok ikke er den eneste, som har siddet med samme problematik, og han bliver grebet af idéen om at undervise og hjælpe sine elever med at finde de steder, de har huller og hjælpe dem frem til løsningerne. Han fortæller, hvordan han måtte indspille intervaller på et kassettebånd for at kunne øve sig i hørelærefærdighederne og indspille dem forfra, hvis han lavede fejl, da han ellers ville kunne høre et klik på båndet. Med apps og programmer såsom Earmaster forenkler man dette. Men som underviser opfordrer Jeppe stadig sine elever til at synge og spille i hørelære, så meget som de nu kan, fordi det er vigtigt, at de bliver vant til det, og det er den eneste vej frem.

Basisværktøj

Jeppe Wessberg Christensen har en mission om at få den del af dannelsespakken tilbage i musik, hvor man vænner sig til at ting hedder noget: ”Det er enormt vigtigt at man har et basisfundament, fordi man ikke ved, hvem man kommer til at samarbejde med. Derfor er det vigtigt at lære hinandens sprog, fordi så slipper man for at bruge unødig lang tid på at kommunikere basisting”. Ligeledes siger han, hvis eleverne får den her basisværktøjskasse med de rigtige ord fra en ung alder, så har eleverne noget at trække på løbende igennem deres musikliv, som vil hjælpe dem betydeligt. Det er derfor sådanne færdigheder som hørelære og musikteori har sig en stor berettigelse, hvis man ønsker karriere inden for musik. Han oplever ofte som underviser, at disse aspekter ikke har særlig stor vægt for hans elever. For Jeppe betyder det meget, at eleverne er engagerede og lytter: ”Det giver langt mere værdi for mig at have dem, som gerne vil lære noget af mig, end dem som er tvunget til at skulle få noget med hjem. Jeg har en fornemmelse af, at når jeg møder på arbejde har jeg en fyldt taske, og når jeg kommer hjem igen, så er den tom”. Ligeledes har han heller ikke nogen forventning om, at eleverne kan det hele, når de er færdige, det er bare vigtigt for ham, at de tager noget med sig.

          For Jeppe er den gode elev en, som stiller spørgsmålstegn til det vedkommende spiller og gerne vil vide, hvordan det hænger sammen. Derudover behøver en god elev ikke at have alskens erfaring og viden, det vigtigste er bare, at de har lyst til at yde en indsats og gøre deres bedste, så forlanger Jeppe ikke mere. En del af Jeppes strategi som lærer er også at stille mange spørgsmål. Det gør han for at guide eleven frem til svaret. For ham er det vigtigt, at han får selvhjulpne elever, som ikke er bange for at svare på spørgsmål også selvom, de ikke er sikre på, hvad svaret er. 

Forkærlighed

At Jeppe skulle være noget med musik lå ligesom i kortene, da han kommer fra en meget musikalsk familie, hvor flere på den ene eller anden måde er involveret i musik. Han startede med at spille klaver, men som 8-årig fik han sit første trommesæt, og derefter var han bidt af det. Når 45-årige Jeppe ikke underviser i musikteori og hørelære bruger han meget tid på film; Ikke kun at se film, men også at analysere, hvilke filmiske, tekniske og historiske greb, der benyttes. Det er især amerikanske film fra 1970’erne af den mere kunstneriske slags han interesserer sig for, og så har han en forkærlighed for Woody Allen. Selv betegner han sine interesser som intellektuelle: ”Jeg kan godt lide at gå i biografen, gå en tur i skoven og i det hele taget undersøge ting og finde deres oprindelse. Jeg er altid meget interesseret i, hvornår ting er opstået, hvornår havde man den første af en given ting”.

 

FAKTABOKS

2007-nu               Underviser i hørelære på MGK Aarhus

2007-nu               Kursusleder på Det Benhårde Musikkursus

2006-nu               Underviser i hørelære på Det Jyske Musikkonservatorium

2002-nu               Underviser på Det Benhårde Musikkursus

2000-2006           RM-uddannelse ved Nordjysk Musikkonservatorium

 

Vil du vide mere?

https://www.facebook.com/DetBenhaarde/

http://www.detbenhaarde.dk/

https://www.instagram.com/detbenhaardemusikkursus/ #detbenhaardemusikkursus

NB! Dette er 2. kapitel af en artikelserie omkring Det Benhårde Musikkursus. Følg linket, hvis du ønsker at læse 1. kapitel: http://nicolai.fo-aarhus.dk/nyheder/det-benhaarde-musikkursus/.