Festival på Museum Ovartaci

25. august: I anledningen af Museum Ovartacis sidste særudstilling i Risskov OVERGANG forsøgte museet at udvide sin praksis for skabelsen af dialog om psykisk sårbarhed gennem kunst. Museet ønskede at udfordre sig selv ved at invitere eksperimenterende kunstarter indenfor, eksempelvis som i dette tilfælde performancekunsten. Alt dette var et skridt mod museets kommende virke når det flytter lokaler til Skejby i 2020. Her ønsker museet at fokusere sin praksis endnu mere, blandt andet ved at koble flere debatter, artist talks mm. til den gængse praksis af formidling. Kort sagt, museet ønsker at blive en mere aktiv tovholder for debat om psyken og denne performancefestival er et af de første skridt mod dette.

Festivallen foregik over en lørdag og en søndag. Om lørdagen var der med to performances af kunstnerne Casper-Malte Augusta (KBH, værket omhandler, meget kort, kunstneren Ovartacis kvindetøj) og Maria Lepistö (Sverige, værket omhandler mandlig seksualitet vs. kvindelig seksualitet og tab af kontrol) fokus på køn i psykiatrien. Begge kunstnere indgik efter udførelse af deres værker i en artist talk styret af museet hvor alle gæster kunne indgå i den samlede debat om køn og seksualitet som et tema i psykiatrien (et emne hvorom kunstneren Ovartacis værker også har skabt samtale de sidste år). Om søndagen fremførte Barkosina Hanusova (Tjekkiet, performance om medicinforbrug og afhængighed) i samme dur sit værk og indgik derefter i samtale med publikum.

Museet tilbød som supplement til performerne selv gratis rundvisninger og mini-foredrag tilknyttet emnerne begge dage. Kvindemuseet kom den 25.08 (dagen med kønstema) forbi med deres nye pop-up museum og deltog ligeledes i debatten.

Med støtte fra Move'n Act.