Aarhus City Halvmarathon

Aarhus City Halvmarathon

12. juni klædte Aarhus sig endnu engang på til fest, da tusindvis af løbere indtog Aarhus' gader, som for en enkelt dag blev forvandlet til en kæmpe løbefest. Aarhus Motion bød for 9. gang velkommen til 21,097 magiske kilometer, smækfyldt med underholdning og gode oplevelser og for 6. gang var det med BESTSELLER som hovedsponsor. Ruten tog løberne med gennem en totalt afspærret Aarhus midtby med masser af løbende sightseeing. Start og mål var ved Rådhusparken.

Ruten på de første 5 km var ny i år: via Værkmestergade og rundt i indre by, hvor der ikke er bakker. Der var en masse underholdning undervejs, bl.a. DJs og heppespots - og denne gang på ekstra 10 steder langs løberuten.

 

Til BESTSELLER Aarhus City Halvmarathon viste man det bedste af Aarhus frem. De første ikoniske bygninger som ARoS Kunstmuseum, Musikhuset og Rådhustårnet kunne nydes med pulsen i ro i start- og målområdet. Herefter tog selve ruten deltagerne forbi en række seværdigheder som bl.a. Aarhus Domkirke, Dokk1 og Tivoli Friheden. Man skulle med andre ord lede længe efter en halvmarathon rute, der passerer så mange seværdigheder, som BESTSELLER Aarhus City Halvmarathon. Aarhus er en by, hvor pulsen altid banker, og dette kunne man tydeligt mærke på dagen.

 

HOTSPOTS OG UNDERHOLDNING

Der blev skruet op for musik, dans, hujen og heppen, så deltagerne (næsten) glemte tiden og kilometerne. De kunne møde alt fra cheerleaders til hornorkestre og power zones med fuld blæs på musikken. BESTSELLER Aarhus City Halvmarathon er det løb i Danmark, der har mest underholdning på ruten, så én ting var helt sikkert: De kom bestemt ikke til at kede sig! Der var masser af underholdning, og alle sanser blev udfordret, da de på 50 hotspots undervejs mødte sækkepiber, flamingodansere, Cheerleaders, hornorkestre, sambadansere, DJs, rock bands, power zones med fuldt blæs på musikken og ikke mindst en helt utrolig opbakning fra publikum. Helt unikt var der også en Tour Caravane, som kendes fra de store cykelløb, bl.a. Tour De France. Den kørte foran løberne, og satte de mere end 40.000 tilskuere i den helt rette stemning, så de var klar til at heppe og hjælpe løberne på vej. I år var der flere markante kostumer: skjorte med prøvebillede-motiv, vikingetøj og -hjelm, hospitalsklovnedragt, oppustelig pandakostume.

”Det betyder alt, at der står så mange og hepper. Det giver kuldegysninger på armene, og det er det, der kan bære én igennem, når det er allerhårdest. Det er simpelthen uundværligt, og jeg fik næsten tårer i øjnene, da jeg så målstregen”, sagde Michael Bjerrin i JP-Aarhus.

Arrangører: Aarhus Motion og Bestseller.